Filmfronts personvernerklæring
Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Dracula 3D, italiensk film fra 2012

Grøsser, Romantikk, Thriller Spilletid: 110 minutter

Dario Argentos forsøk på en Draculafilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2018]

På vei hjem fra kjæresten blir Tania jaget av en stor overnaturlig ugle som dreper henne. Litt senere kommer Jonathan Harker til landsbyen fordi han skal jobbe for adelsmannen Greve Dracula. Samtidig forsvinner Tanias kropp fra kirkegården. Ved ankomst til Draculas slott, blir Harker møtt av Tania som forsøker å forføre ham. Dracula avbryter sansen og viser Harker biblioteket han skal katalogisere. Etter dette begynner andre mystiske ting å skje i slottet og livet til Harker og hans nærmeste står på spill...

Annonse:

Filmen åpner med at Dracula kommer i form av en ugle i natten. Vi får også se at Dracula kan gjøre seg om til en rekke dyr og transportere seg til nesten hvor som helst. Men til tross for at Dracula har mange kule knep, ser han ikke like karismatisk ut som vanlig. Det blir noen blodige scener når Dracula slår til og dreper med bare hendene. Han klarer til og med å kutte av hoder med fingrene. Slottet til Dracula ser også ganske kult ut, selv om det er lite og du får i tillegg noe stemning i form av ulvehyl i natten og lignende.

Regissør Dario Argento har laget mye bra opp igjennom sine aktive år, men den siste tiden av hans regivirke, har det kommet mye middelmådig fra den gamle mesteren. Argento prøver seg her på sin versjon av den klassiske Draculahistorien, og han lykkes bare delvis innimellom. Jeg føler ikke Argento har nok nytt å tilføre for å rettferdiggjøre denne filmproduksjonen. Likevel er dette merkbart bedre enn hans forsøk på den andre klassikeren, ‘Phantom of the Opera’.

‘Dracula 3D’ har flotte omgivelser og fotoarbeidet er tidvis veldig fungerende. Det blir mye nærbilder i slåsskamper og lignende. Det er også noen nakenscener. Effektene ser ikke like bra ut hele veien som flammene som brenner en vampyrinne i det hun tar i en bibel. Disse ser svært datalaget ut. Scenen med kneleren er heller ikke perfekt og føles nesten mer rar enn skremmende. Noen av kulissene er heller ikke stort å skryte av.

Konklusjon
Filmen føles litt langdryg til tider og er raskt sett og raskt glemt. Det er ikke så mye spesielt som sitter igjen etter at du har sett denne filmen. Den kommer garantert ikke til å sette spor etter seg, selv innen Dracula-filmatiseringer, der klassikerne er milevis foran det denne stiller opp med. Filmen blir til og med litt ufrivillig komisk til tider med stiv dialog, lite passende filmmusikk og dårlige skuespillerprestasjoner. Det gjør at filmen ser unødig billig ut til tider. Selv ikke skuespillere som Rutger Hauer og Asia Argentos små roller klarer å sette sin spiss på produksjonen.

Det er med andre ord en del som trekker filmen litt ned i søla. Likevel er dette helt ok skuring, selv om det ikke er stort å skryte av på så mange plan. Dario Argento har satt sitt preg på filmen, men han har ikke klart å få dette til å skille seg ut i særlig positiv forstand. Argento er best når han holder seg til intrikate krimgåter og litt mer slasherskrekk. Dette ble nesten rett og slett latterlig lite kunstnerisk.

Terningkast: 2+




Les også anmeldelser i samme filmserie:
- Dracula Untold - Blodfattig, men pen Dracula
- Dracula - Interessant Draculaframstilling med det visuelle på plass
- Dracula: Prince of Darkness - Klassisk gotisk vampyr- og Hammer-film
- Dracula - Skrekkfilm av god gammeldags merke
- Nosferatu - Alle vampyrfilmers far er fremdeles en opplevelse!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Giallo - Gul, gal, plaget morder med taxien som felle
- Mother of tears - Den tredje heksefilmen til Argento
- Do You Like Hitchcock? - Dario Argento med hyllest til Hitchcock
- Pokerspilleren - Poker med livet som innsats
- Sleepless - Frustrasjonens varierende mester glimter til igjen
- The Phantom of the Opera - Forsøk på grøsser om Operafantomet
- Stendhal's Syndrome - Etterforsker sliter med hallusinasjoner
- Trauma - Morderen dreper i regn og kveler sine offere
- Two Evil Eyes - Kona vil slå kloa i formuen og en uhyggelig katt skaper problemer i hjemmet
- Opera - En vaklende og falmet mester
- Phenomena - Herlig mystikk med en gal morder
- Tenebre - Originalt mordmysterium fra Argento
- Inferno - Estetisk, drømmende og mystisk i litt av en jokerfilm
- Suspiria - Skrekkmesterverk av de sjeldne!
- Profondo rosso - Solid og svært spennende skrekkverk!
- The Cat O'Nine Tails - Reporteren og den blinde forsøker å avsløre en morder
- Four Flies on Grey Velvet - Mordermysterium med snert
- The Bird with the Crystal Plumage - Argentos første film er et effektivt mordermysterium

Diskusjon

Omtalespalte: Skrekkfilm

I denne spalten trekker vi frem enkeltfilmer innenfor skrekkfilmens verden. Om det er en større kjent grøsser eller en mindre profilert slasher er ikke poenget, mer at filmen skiller seg ut som skrekkfilm, er verdt å fremheve av skrekkfilmer eller rett og slett bare engasjerer på et eller flere nivåer.

Skrekkfilmsjangeren dekker mange undergenre, men hvor fellestrekkene selvsagt ligger i spenningen, det skremmende, i grøsset, deres evner til å frembringe dette i oss. Om dette videre er en typisk slasher, eller mer i retning psykologisk thriller kan begge deler oppfattes som en variant av skrekkfilmen. Skrekkfilmspalten kan inneholde dybdeanalyser så vil det kunne være sjanse for at ting "røpes" mer enn i vanlige kinoanmeldelser.
Les flere spalteomtaler: Skrekkfilm
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(2,2 av 6 - 19 stemmer)

Kritikker i media

  • efilmcritic.com
  • MovieCrypt.com
  • Fat Guys at the Movies
  • RogerEbert.com
  • Los Angeles Times
  • Uncut.dk
  • slantmagazine.com
  • Filmfront
  • Examiner.com
  • Antagony & Ecstasy
  • The Dissolve
  • The New York Times
  • popmatters.com
  • Cinefantastique
  • Captain Charismas Filmblogg

Land:

Italia, Spania, Frankrike

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.