Anmeldelse av Cave, norsk film fra 2016

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 15 år

Cave - Trailer 04.07.2016

Huleutforskning blir til et sant mareritt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.09.2018]

Charlotte, Adrian og Viktor er tre norske eks-soldater. De har begitt seg ut på litt av et huleeventyr. De setter mål av seg til å være de første som tar seg inn i et uutforsket grottesystem i et øde fjellmassiv. Men under den krevende nedstigningen, går ikke alt som planlagt, og snart er marerittet over dem i det trange og mørke dypet...

Jeg liker actionthrillere og det er deilig at Norge også prøver seg på en slik krevende sjanger. Vi hadde Hodejegerne for et par år siden som virkelig leverte varene og til dels ‘Orions Belte’, men ikke mange filmer i dette segmentet her på berget. Filmskaper Henrik Martin Dahlsbakken er en ung filmskaper som bare var 26 år når han lagde denne filmen. Dette var mitt første møte med Dahlsbakken som regissør og jeg må si han klarer å lage veldig god film på få kroner.

Cave er en estetisk flott film. Liker fotoarbeidet i hulene i fjellet. Der brukes lys og huler i skjønn forening. Vi får også en del sekvenser der vi får kjenne på den klaustrofobiske stemningen som trange huleganger kan by på både i vann og i luft. Dette gir også mye tilbake til filmen og hulene i seg selv er et solid element i filmen.

Filmens historie er meget enkelt bygget opp, men alt fungerer bra etter intensjonen. ‘Cave’ gav meg også noen overraskelser underveis, men da den første tvisten kom, skjønte jeg også raskt hvor dette ville bære hen. Noe av actionen og det som skjer minner litt om en grøsser, men drar aldri helt over i det landet, selv om det ofte er nært.

Liker at man hele veien lurer litt hva som egentlig foregår. Filmen er også ganske kort, men samtidig bra intens. Slutten er også litt åpen og bygger opp til en ny film, og gir med det grobunn for at det er mer å bygge videre på. Dramatiseringen er noe enkel og det er få rollefigurer, som gjør at man til en hver tid vet hvem man kan stole på og ikke. Det er nemlig noen bajaser med og et heftig trekantdrama som utvikler seg i gal retning.

Skuespillet er også meget solid av de tre skuespillerne i front. Vi får en flott ung kvinne i front i Heidi Toini Øieren. Hun er veldig tøff som jenta gutta slåss om. Og som de to tøffe karene finner vi Mads Sjøgård Pettersen og Benjamin Helstad som er stødige unge skuespillere, hver på sin kant. Alle tre danner en spenstig gjeng med røffe skuespillere som virkelig tar tak i filmen og skaper en del øyeblikk underveis.

Cave er en kul liten film som gjør mye riktig i all sin korthet. Det gjør at filmen fungerer helt etter hensikten. Henrik Martin Dahlsbakken skal virkelig ha ‘cred’ for at han klarer å lande filmen. Cave er dog ikke helt perfekt, men godt på vei en spennende og intens thriller. Da gjenstår det bare å se om det kommer en oppfølger. Undertegnede lever i troen og heier på Dahlsbakken. I mellomtiden skal jeg kose meg med flere av hans filmer som har fått gode skussmål og må få sett hans nyeste Amandavinnende film ‘Rett Vest’. Cave leverte, men kunne vært både lengre og kanskje litt mer innholdsrik. Jeg synes filmen var noe for enkel i konstruksjonen og det trekker jeg litt for. Men du verden for en film skapt ut av enkle midler. Mer av slikt takk!

- Rett Vest - Sjarmerende og særegent komidrama om far/sønn-forhold
- En Affære - Frustrert lærerfrue goes naughty med elev
- Sensommer - Et stilig og gjennomført norsk-fransk mysterium

01.09.2016 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Røft og pent trekantdrama under jorden': Bra anmeldelse
Her er vår

• Lillehammer Byavis
  • Kulturkritikk.no
  • Romerikets Blad
  • Roysskriverier.blogspot.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Imstudent.no