Anmeldelse av Wrong Turn 5: Bloodlines, amerikansk film fra 2012

Grøsser, Thriller Spilletid: 87 minutter

Kannibaler på besøk i en landsby

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.09.2018]

Vi befinner oss i en liten by ikke så langt fra skogene i Vest Virginia. Der arrangeres ‘Mountain Man Festivalen’ på Halloween, noe som blir en dødelig kombinasjon for noen. Igjen er det klart for en innavlet familie av hillbilly som lever som kannibaler. De lurer en gruppe festglade studenter som de vil drepe og ha på menyen. Det er duket for litt av en ride for de groteske kannibalene og samtidig studentenes livs mareritt...

Filmen begynner ganske svakt med den minst oppfinnsomme åpningsscenen i filmserien så langt. Denne gangen er det en musikkfestival som er arenaen for handlingen og da har alle kledd seg ut som fjellmenn som minner ikke rent lite om de vanskapte kannibalene vi kjenner fra de andre filmene. Den første som får kjenne kannibalenes vold på kroppen er en kvinnelig jogger som tror at det er noen festivaldeltakere som er kledd ut hun møter på, men egentlig er det de fæle morderne. De starter med å kappe av den ene fingeren hennes, før de samarbeider og fullfører jobben med en øks i magen på sleipt vis.

Synes ikke denne filmen er like spennende som sine forgjengere. Likte bedre når handlingen foregikk i skogen. Dette er mer fastlåst med en fange på en politistasjon som skal frigis. Han er kannibalenes leder og dette minner egentlig mest om en slags Wrong Turn-versjon av ‘Assault On Precinct 13’, bare mye mindre intens og overbevisende enn John Carpenters kulfilm på alle vis. Det blir dog noen groteske og voldelige scener når en snåmåker blir brukt som drapsmaskin på en fotballbane.

Det er også svært mange klisjeer i filmen som gjør den mindre severdig. I min bok var dette med andre ord skrøpelige greier. Filmen følger oppskriften til de andre filmene, men uten å underholde noe særlig denne gangen. Dette er mildt sagt lite oppfinnsomt, og det som så ut som en ny vri, utviklet seg til litt av et traust sirkus der all handling i filmen var veldig gitt. Filmen føles ikke rå nok heller, selv om den glimter litt til innimellom på det punktet. Det er rett og slett ikke særlig mange minneverdige scener i filmen.

Etter fire foregående filmer sett, fortsetter denne filmen trenden, nemlig den at filmene blir dårligere og dårligere film for film. Følte heller ikke at denne femte ‘Wrong Turn’-filmen hadde så mye å spille på. Filmen har et nytt tema, men samtidig er det samme gamle bøtteballetten om igjen. Jeg heier ikke på kannibalene, men vet at mange ser på de som de store stjernene i disse filmene. Dessverre er det ikke så mye mer å si om denne filmen, da den heller ikke er noe særlig å skryte av reint filmteknisk. Det gjør filmen til en film litt under par og en film jeg ikke kommer til å hvile øynene på flere ganger.

Terningkast: 2-

- Wrong Turn 6: Last Resort - Kannibaler tar inn på hotell
- Wrong Turn 4 - Bloody Beginnings - Deformerte kannibaler med studenter på menyen
- Wrong Turn 3: Left for Dead - Kannibaler jager ungdommer, fanger og fangevoktere i skogen
- Wrong Turn 2: Dead End - Flere kannibaler i skogen og mer forklaring
- Wrong Turn - En ungdomsgjeng møter på kannibaler i skogen