Anmeldelse av Martyrs, fransk film fra 2008

Drama, Grøsser Spilletid: 99 minutter

En sterk, voldsom, brutal og utmattende filmopplevelse

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.09.2018]

Filmen begynner med en fortvilet og skadet jente som kommer seg ut av en bygning og løper skrikende ut på gaten. Året er 1971 og jenta heter Lucie. Hun har blitt fanget og fysisk misbrukt i mer enn et år. Gjerningsmennene og deres motivasjoner forblir et mysterium. Lucie blir plassert på et barnehjem, hvor hun venner med en jente som heter Anna Assaoui. Anna oppdager raskt at Lucie hele tiden blir terrorisert av en skummel skapning. Anna trøster Lucie hver gang hun har et mareritt. Vi følger Lucie og Anna femten år senere. Da velger Lucie å ta hevn. Hun braser inn i hjemmet til en tilsynelatende normal familie med en hagle. Anna kommer til huset for å hjelpe, men det som venter henne blir hennes livs mareritt...

Dette forteller historien om Anna og hennes venn Lucie som har hatt en tøff tid. Filmen er meget intens, utmattende og grusom å se. Og selv om det er mye drap som skjer, blir vi følelsesmessig innblandet i det som skjer. Det fordi hovedpersonene er såpass fortvilet. Jeg er ikke fan av hevn som ikke fører noe godt med seg, men uten denne hevnen hadde vi ikke fått vite sannheten. Hovedpersonen sliter åpenbart psykisk og det gjør at det hele blir enda mer skremmende.

Det er en veldig snodig åpning på filmen. Filmen er svært lite forutsigbar og jeg er helt i tåken på hva som kommer til å skje hele veien. Det er samtidig med på å holde stemningen oppe og gi oss noe helt spesielt innenfor en skrekkfilmthriller. Jeg lurer veldig hva vi står overfor i begynnelsen. Dette minner litt om et slags monster, men det er ikke så godt å si. Filmen krever en del av deg i begynnelsen, før du gradvis begynner å skjønne mer og mer av hva som egentlig foregår. Det betyr at vi får hele historien om hva som har skjedd i løpet av filmen, selv om konklusjonen ikke nødvendigvis ville i smak hos alle seerne.

Det blir mye blod, brutalitet og vold. Flere av scenene er fysisk vonde å se på når folk blir kuttet opp med tapetkniv og lignende. Denne filmen ryster meg. Filmen starter med å gå veldig raskt frem og fortsetter i like høyt tempo. Og når du ikke trodde dette kunne bli verre så møter du mer voldsom underholdning som gjør vondt å se. Filmen føles som å se en jævlig konsentrasjonsleirfilm. Noen av de sykeste scenene jeg har sett på film noensinne. Jeg måtte til og med se bort noen ganger. Effektene er også overraskende gode og filmen fremstår som et blodig og ekkelt mesterverk i så måte.

Filmen har en egen evne til å fortsette å sjokkere, selv om du tror du har opplevd alt. Dette er med andre ord tortur på høyt nivå. Skuespillet er også svært solid og filmen gjør mye inntrykk på meg. Filmen har mange klipp og føles som litt av en oppvisning i fornedrelse, vold og andre fæle ting. Det tar også litt tid før vi skjønner hvor tittelen på filmen passer inn i det hele. Filmen er genial på det at den starter med noen bruddstykker som indikerer at noe voldsomt har tatt plass men ikke helt hva.

Dette er en meget spesiell film med en slutt som jeg ikke vet om jeg likte eller ikke. Likevel er resten av filmen såpass sterk. Filmen utfordret meg virkelig på hvor mine grenser går i voldsoppvisning. Jeg ble også litt tynnslitt underveis i filmen fordi jeg føler så voldsomt med jentene som blir misshandlet på det groveste. Får dog ingen sympati for de som misshandler og deres organisasjon, selv om de har en grunn for det og tror blindt på den. Som skrekkfilm er dette både voldsomt, grusomt og med noen innslag av direkte grøss. Du bør derfor være i form for en litt utmattende opplevelse når du setter deg ned med Martyrs.

Jeg er overrasket over hvor bra jeg synes denne filmen er og hvor solid den er gjennomført. Med andre ord er regien til Pascal Laugier svært vellykket. Jeg trekker dog noe for selve slutten, uten å avsløre den, men resten av filmen er nærmest perfekt skapt. Likte veldig godt hvordan filmen også utfordret meg i handlingen og at filmen har mer krutt å komme med hele veien, selv om du ikke tror du kan overraskes mer. Jeg forventet en rå og brutal skrekkfilm, men fikk en mye mer dyp og gjennomtenkt film med mye vekt på drama, i tillegg til alt det voldsomme.

- Martyrs - Remake av den franske kultfilmen

- Ghostland - Særegent skrik og skrål i skrekkelig hus

30.12.2013 sier Stian Buhagen: Den er like på Haute Tension med volden, men Martyrs er enda mer voldelige og ikke minst sadistisk. Den har tilgjengjeld en handling med mer substans enn Haute Tension, og bedre karaktereroppbygging. En mye bedre film, Martyrs, og mye jævligere. Tror du vil like Martyrs om du likte Haute Tension, noe jeg skjønner at du gjør :)
30.12.2013 sier Tore Andre Øyås: Aha....Har sett Haute Tension og det er en av mine absolutte favoritter! Hadde nesten håpet denne var litt slik.... Så lenge det er en annen substans i historien enn bare volden i seg selv så er det jo bra. ;)
30.12.2013 sier Stian Buhagen: Flott å høre :). Den nærmeste sammenligning jeg kommer er tre andre franske skrekkfilmer: Haute Tension, Frontier(s) og L'interieur. Vet ikke om du har sett disse tre? Den som er mest lik i volden er sistnevnte, men jeg synes kanskje den tar det litt lengre; ihvertfall i brutaliteten. Ellers er det vanskelig å sammenligne den med andre skrekkfilmer, da den ikke er en typisk skrekkfilm. Håper det hjelper :)
30.12.2013 sier Tore Andre Øyås: Jeg er solgt, denne må sees! ;)
Men....noen filmer du kan sammenlikne den med? Tenker mest på det voldelige....om det er en film som er liknende eksplisitt her?

• Filmnytdvd.dk
  • Gamesradar.com