Anmeldelse av [REC] 4: Apocalipsis, spansk film fra 2014

Drama, Grøsser Spilletid: 92 minutter

[REC] 4: Apocalipsis - Trailer 24.04.2014

Zombieondskap til havs

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.10.2018]

Filmen fortsetter der den andre filmen sluttet. Vi befinner oss da i leiegården fra første film som skal sprenges. Men først må bare den unge journalisten Den unge journalisten Ángela Vidal komme ut av leiegården. Hun blir motvillig brakt ombord på et lasteskip, der forskere forsøker å kurere zombieproblemet. Men noe galt underveis, og snart blir skipet infisert og galskapen slippes løs på nytt. Nå er gode råd dyre for mannskapet på skipet når den utspekulerte ‘ondskapen’ forsøker å overleve på desperat vis...

Dette er den fjerde filmen i den spanske kultfilmserien Rec. Jeg liker denne filmen ganske godt fordi den fortsetter på de andre filmene og ikke var helt samme utskuddet som det film nummer tre føltes som. Filmen linker historiene godt sammen. Vi møter journalisten fra første film, som bærer på en mørk hemmelighet som jeg ikke skal avsløre, men de som har sett film nummer to vet hva dette dreier seg om. Vi får også høre om bryllupet i film nummer 3, men det er ikke viet mye oppmerksomhet.

Denne gangen er det en båt som blir bakteppe for nok et zombieutbrudd. Filmen har et okei driv, men jeg får ikke helt samme godfølelsen som med den andre filmen, som føltes litt i særklasse i denne filmserien. Vi får dog ikke vite så mye nytt, men noen bakgrunnsdetaljer faller på plass og vi får se litt mer av hvordan viruset har påvirket verden. Med andre ord får vi litt mer av den totale oversikten fra flere hold enn bare soldater i felten, og vi får mange svar på ting vi har lurt på i filmen.

Det tar litt tid før rollefigurene i filmen finner sannheten som vi allerede visste fra de andre filmene. På den måten tar det litt tid før dette for min del blir like interessant. Det mest spennende med dette er hvordan filmskaperne velger å avslutte filmserien. Og som mange av de andre filmene kunne dette vært kortet ned en del og filmen føles litt strekt ut til tider, da rollefigurene er såpass nær å avslutte flere ganger i filmen, men så kommer småting opp som gjør eventyret ytterligere lengre.

Vi kjenner igjen at dette er en Rec-film på flere vis, men dette er filmet på mer tradisjonelt vis, og det er kanskje like bra i og med at det er litt slitsomt at filmskaperne hele veien finne en unnskyldning for at et kamera skal henge med på slep i handlingen. Heldigvis har filmen noen tvister mot slutten av filmen, så ting er ikke så krystallklart som det først ser ut. Det løfter filmen en del og gjør den mer interessant enn først fryktet, selv om vi føler oss litt smålurt og feilinformert ganske lenge. Dette minner litt om dataspillet Doom 3 til tider. Slutten minner også litt om den første Alien-filmen, uten å avsløre for mye.

Jeg var greit fornøyd med enden på visen til Rec. Slutten er dog litt åpen og mulig å fortsette på, men slik er det ofte i slike skrekkfilmer når man skal forsøke å forsvare investeringen. Filmen ligger noe bak film nummer en og to i kvalitet og gjennomføring, men føltes en del bedre enn den mer middelmådige treeren. Det gjør at jeg legger meg midt mellom det jeg gav de filmene og ruller en forsiktig firer på terningen. Det var med andre ord litt optimisme å spore i filmen, selv om den også føltes noe tam til tider, og da særlig i begynnelsen. Liker dog den klaustrofobiske stemningen ombord på skipet. Du får også en del spenning, blod og kreative zombiedrap. Jeg skulle også ønske at filmen hadde avslørt en av tvistene litt tidligere slik at vi kunne fått enda mer spenning med et enda mer psykologisk thrillerelement som kunne pumpet mer energi inn i filmen.

Terningkast: 4-

- [REC]³ Génesis - Bryllupsgjester zombiefiserer et selskap
- [Rec] 2 - Mer zombieondskap fra Spania
- [Rec] - Et spansk mareritt!

- [Rec] 2 - Mer zombieondskap fra Spania
- [Rec] - Et spansk mareritt!

• Filmnytdvd.dk
  • Film Racket