Anmeldelse av The Walking Dead - Sesong 8, amerikansk tv-serie fra 2018

Grøsser, Thriller, Drama

The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 5 26.07.2014   The Walking Dead - Trailer 03.11.2010   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 6 11.07.2015   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 4 21.07.2013

The Walking Dead - Sesong 8: Mye action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.11.2018]

Rick, Maggie og Ezekiel har samlet sammen lokalsamfunn for å ta et oppgjør med Negan. Gregory forsøker å styre Hilltop sammen med Negan, men beboerne står fast bak Maggie. Rick og hans gruppe angriper stedet til Negan. De tar ned gjerdene og oversvømmer forbindelsen med levende døde. Alt går etter planen helt til Gabriel motvillig forblir for å redde Gregory. Men når Gregory forlater ham, blir Gabriel fanget i en trailer sammen med Negan. Utenfor står horder av levende døde og banker på. Det er duket for et voldsomt opprør der ingen kan føle seg trygge før Negans klan, the Saviors, er bekjempet...

Alt starter med at Rick og gjengen mobilserer et oppgjør mot Negan og The Saviors. Sesongen starter veldig rett på med mye spenning og krig fra første stund. Dette er mye mer actionpreget enn forrige sesong som led litt under å være ganske så seig innimellom. Det er overraskende mye underholdning i de første episodene. Det er bra fremdrift i episodene og ikke for mange pauser mellom slagene.

Det er en god del utrolig irriterende feil som mange rollefigurer og grupper gjør hele tiden her, men det må du bare bite i deg om du skal følge med på serien. Jeg tenker på en del naive folk som vil holde farlige folk i livet istedet for å drepe dem, selv om det koster mye mat og innsats for å holde fangene i livet. Det blir jo også fokus på at folk ikke endrer seg drastisk selv om de blir fanget. Det stilles spørsmålstegn med hva folka vil gjøre når de en gang blir fri igjen. Vil de ikke da bare angripe andre på nytt og på nytt?

Du får servert en del lettvinte løsninger på problemer innimellom, men serien er bra underholdende til tross for dette. Det fordi serien klarer å engasjere oss seere gang på gang. Dette at det er hovedvekt på drama er med oppbygging rundt rollefigurene gjør at serien har mye å spille på mellom slagene. Vi har blitt veldig godt kjent med rollefigurene opp igjennom alle sesongene. Det kommer også stadig nye kule tilskudd til stammen, både på de ‘godes’ side og hos ‘skurkene’, samtidig som en del eldre travere tar farvel med oss også.

Er ikke glad i tilbakeblikk for å forklare detaljer i handlingen. Dette er dessverre åpenbart gjort for å fylle tid og er ikke nødvendig for å følge med på handlingen. Det går med andre ord an å tenke litt selv og ikke bare bli matet med teskje. Det positive er at det er bra fremdrift og det er alltid noe i hver episode man synes er interessant. Akkurat det kan man ikke si om alle sesongene.

Om du er en som meg som har fulgt med i tykt og tynt i alle sesongene er dette en ganske kul sesong som det er verdt å bruke tid på. Manusarbeidet er dog ikke perfekt på noe vis. Det er utrolig mye idiotiske ting som blir gjort av rollefigurene bare for at ikke rollefigurene skal få et for stort overtak på ‘fienden’. Sesongen begynner på mange måter en oppvisning i dumskap hos rollefigurene, og selvsagt får de også virkelig betale for det. Det er dog mye spenning og action i sesongen som gjør at fansen nok ikke blir skuffet. Det blir også noen kjente fjes som dør tar farvel med oss i sesongen. Med andre ord leverer sesongen mye av det du vil ha i en sesong av ‘The Walking Dead’.

Dette er den sesongen med mest action med god margin. Slutten er også veldig tilfredsstillende, selv om den ikke er helt slik du forventer. Det blir mindre og mindre idiotiske scener utover i sesongen. Det gjør at underholdningsverdien stiger utover i sesongen. Alt i alt er dette en solid sesong som byr på mye god action, oppgjør og tid med rollefigurene som vi etterhvert har elsket og hatet. Noe av handlingen blir selvsagt litt gitt, men det er noen kule tvister underveis som gjør at dette fremstår som bra spennende. Jeg har vært litt kritisk i denne anmeldelsen, men det beror nok seg på at jeg ikke er veldig fan av TV-serieformatet. Likevel ruller jeg en litt forsiktig femmer på terningen for en sesong som har mye høydepunkter. Sesongen kommer seg med andre ord voldsomt utover og mot slutten er jeg mer og mer overbevist om at dette er kule saker.

23.05.2011 sier cuegirl: Fantastisk serie!

Følger tegneserien til punkt og prikke! <3
08.11.2010 sier Jacob: Brukt over en dag på å laste ned første episoden i HD! Gleder meg :)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01