Anmeldelse av Deadpool 2, amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Komedie Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 15 år

Deadpool 2 - Official Teaser Trailer 4 07.02.2018

Kul action og herlig spøkete

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.11.2018]

Deadpool er tungt deprimert og vil helst bare dø. Han henger litt sammen med sine X-Men-venner Colossus og Negasonic Teenage Warhead. De forsøker å blidgjøre Deadpool med å innlemme han i superlaget til mutantene. Akkurat den biten går ikke helt etter planen og Deadpool får raskt nye venner som gir ham noen mektige fiender. Det gjør at Deadpool starter sin egen supergjeng, kalt X Force, som står i sterk kontrast til X-Men som bare kjemper for det gode med moralen godt plantet på den trygge siden. Det er duket for et meste oppgjør der ingen kan føle seg trygg for hvem som overlever...

Først skal jeg banne litt i kirken med å meddele at jeg ikke var særlig fornøyd med den første Deadpool-filmen. Jeg synes den første filmen var veldig mørk og ensporet i humoren på en måte jeg ikke helt klikket med. Men der kan jeg allerede avsløre at toeren er mer av det samme, men med en humor som er enda mer tøysete og som spøker med alt og alle og det var noe jeg likte kjempegodt. Dette minner om en litt mer mørkere Guardian of the Guardians-lignende film. Jeg tenker på at spøkene står så til de grader i sentrum og i tillegg er det en god del nostalgi i referansekjøret og musikkbruken.

Manuset i filmen er litt tynt med en svært enkel rammehistorie, men likevel er det såpass mye spøker som krydrer inntrykket så mye at undertegnede storkoste seg i filmen likevel. Første film hadde også en enklere historie og kom unna med det på grunn av en humor og sjarmoffensiv som mange elsket.

Men så over til rosinen i pølsen, nemlig humorblandingen bestående av en god del populærkulturelle referanser som har blitt en trend innen lettere filmunderholdning i de siste årene. Spøkene sitter løst i Deadpool 2 og det er mye populærkulturelle referanser i alt som fortelles. Digger at filmen tøyser med alt og alle. Filmen tøyser også med seg selv som i starten der det skrives mange kreative måter å presentere de som har laget filmen på.

Det er også kult når Deadpool signerer med Ryan Renolds på en frokostblanding til en liten gutt. Digger den absurde musikkblandingen i filmen som en scene der Dolly Partons 9 to 5 brukes i en slåsskamp i en bar for så å høre en behagelig Enya-låt som bakgrunn til en slåsskamp i et japansk bad der alle slaktes med samuraisverd. Her tøyses det heftig med superhelter fra både Marvel og DC. Den berømte scenen med Sharon Stone fra Basic Instinct er også med i ny versjon i Deadpool 2.

Deadpool er herlig politisk ukorekt antihelt. Det blir mange sexvitser. Ryan Reynolds er også god i hovedrollen og serverer alle vitsene og poengene med en svært herlig komisk timing. Deadpool 2 oppleves som en god oppfølger til den første filmen. Jeg ble godt fenget av oppfølgeren som gav meg mer underholdning å se enn den første. Filmen har heller ikke det høyeste tempoet. Actionsekvensene er dog ikke bedre enn i første omgang, men der tar den vulgære referansehumoren ansvar og styrer skuta trygt i havn. Det blir dog en god del mørk gladvold du får servert.

Jeg likte bedre Deadpool 2 enn den første filmen. Det jeg likte bedre er at humoren tar mer plass og at dette føles tidvis både absurd og overtøysete til en hver tid. Det er lite eller ingenting som taes seriøst i filmen. Likte også godt at det filmskaperne blander inn andre X-Men i filmen i større og mindre roller. Det er også noen småkule actionsekvenser innimellom som krydrer det hele. Dette føles mer som en X-Men-film enn den første omgang, men er i praksis mer som en humoristisk fetter med tanketom underholdning i kofferten. Jeg hadde ingen store forventninger før jeg så Deadpool 2 og dette overrasket meg stort. Slutten er også ganske kult. Det skal dog ligges til at om du ikke klikker med humoren i Deadpool 2 er nok dette en meget slitsom affære.

Terningkast: 5-

- Deadpool - Rappkjefta antihelt i pose og smekk!

- John Wick - Lekker voldsballett med enkelte andre gode tendenser

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Kulturbloggen.com
  • Onyanserat.se
  • TV Sentralen (Youtube)
  • Roysskriverier.blogspot.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Aftonbladet
  • Dagens Nyheter
  • Adam Filmer (Youtube)
  • Kulturnyheterna
  • Filmtopp.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • GeekNinjas.se
  • Videosondag.se