Anmeldelse av House of Cards - Sesong 6, amerikansk tv-serie fra 2018

Drama Aldersgrense: 15 år

House of Cards - Trailer - Sesong 2 12.01.2013

House of Cards - Sesong 6

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2018]

Vi har lenge fulgt det iskalde maktparet, Underwood. Etter Claire Underwoods siste replikk i forrige sesong, ‘My Turn’, er faktisk ønsket blitt en realitet. Sesongen åpner med at Claire Underwood er president i USA etter at Francis Underwood er drept. Hun får flere drapstrusler enn noen annen president tidligere og må forsøke å deale med gamle saker, uten å få dem frem i lyset, som kan felle henne som president. Hun sliter også med mye hat og sår etter ektemannens feilslåtte presidentperiode. Og videre må hun takle alle maktangrep på henne og samt nasjonale katastrofer med mer. Det er duket for en ny omgang med politikk med Claire Underwood i sjefsstolen...

Dette er den avsluttende sesongen av House of Cards. Serien begynner litt traust og svakt. Sesongen er meget seig til tider uten den helt store fremdriften og historien å fortelle. Synes sesongen kommer seg litt utover, men ikke nok til å redde hele inntrykket. Alt bugner dog av kvalitet rundt det tekniske, men innholdet er ikke alltid det beste. Likevel har dette nok ved seg til å fungere som en slags avslutting på House of Cards, selv om serien hadde fortjent bedre enn dette. Jeg hadde forventet å få flere svar eksempelvis, men det er nok vanskelig å avslutte dette på en passende måte. Sesongen er denne gangen kuttet ned fra 13 episoder til 8 episoder. Og det var et lurt trekk. Ellers kunne dette vært ganske strekt og dratt ut.

Kevin Spacey skulle egentlig være med i denne siste sesongen, men ble sparket like før sesongen gikk i produksjon på grunn av påstander om seksuelle overgrep. Spacey er en veldig dyktig og karismatisk skuespiller, og det merkes at Kevin Spacey er borte. Han var en av de største motorene i denne serien og kjørte showet som det holder. Og selv om Robin Wright er en dyktig skuespiller, klarer hun ikke å fylle tomrommet fra Spacey alene. Synes at rollefigurene har mer å gå på og det kommer mer tilsynet når selve hovedpersonen og trekkplasteret Kevin Spacey som Frank Underwood er revet bort. Men i de siste episodene er det Robin Wright som driver serien mest med sin gode tolkning av Claire Underwood. Og med henne får vi litt feminisme på det ovale kontoret.

Det blir noe politikk og forsøk på å holde skjeletter i skapet fra presidentens side slik at hun kan holde fasaden. Men den store maktkampen er over og det er ikke mye dynamikk i sesongens manusmateriale. Alt glir for lett og spenningen er nesten helt borte. Sesongen er dog helt ok skuring, men uten den helt store gnisten og politiske brodden som de andre sesongene har gitt oss. Det er lite eller ingenting nytt i sesongen utover en kvinnelig president. Dette ble rett og slett litt for gjennomsnittlig i det den presenterer. Det er ingenting Claire gjør som kan overgå det allerede Frank Underwood allerede har gjort av skruppelløse ting.

Serien viser med denne sesongen at den klarer å komme bort fra Kevin Spacey, men dessverre viser dette lite nytt å komme med. Serien virker også litt tungrodd og føles utdatert og gammeldags forhold til dagens politikk i det hvite hus med sirkus-Donald ved makten. Med andre ord klarer ikke fiksjonen helt å overgå virkeligheten. Det virket også litt rart med å drepe hovedrollefiguren mellom sesongene uten å utdype dette noe særlig. I min bok føltes dette litt kunstig og lite smart gjort.

Om du har fulgt med House of Cards i tykt og tynt siden 2013 da Netflix gav ut flaggskipet sitt, så er dette en obligatorisk rundingsbøye. Men i det store og det korthuset begynt å falle sammen og det er denne siste sesongen med å stadfeste. Det har også gått nedover i de siste sesongene, men dette var et skikkelig slag for bauen. Du vil kjenne igjen at dette er en House of Cards-sesong, men uten Kevin Spacey ble dette nesten bare trist og uengasjerende, og det er uten at jeg har noe sympati for Spacey på privatplanet. Innholdet var også alt for blekt og tafatt og handlingen litt for rett frem. Undertegnede hadde virkelig forventet mer juice av den sjette sesongen av House of Cards. Og det blir litt for åpenbart at siste sesong begynner å gjenta seg selv for mye og drøvtygge materialet.

- Gone Girl - I gode og onde dager...
- The Girl with the Dragon Tattoo - En remake å like!
- The Social Network - Fincher gjør det igjen!
- Den fantastiske historien om Benjamin Button - Solide Fincher balanserer filmen
- Zodiac - Annerledes seriemorderfilm
- Panic Room - Passe bra levert av Fincher
- Fight Club - Mindfuck av dimensjoner
- The Game - God thriller med et originalt konsept
- Seven - Finchers seriemordermesterverk
- Alien 3 - En enklere monstergrøsser

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01