Anmeldelse av A Woman Is a Woman (Une femme est une femme), fransk film fra 1961

Komedie, Drama, Musikal, Romantikk Spilletid: 85 minutter

Hun vil ha barn og han nekter...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.11.2018]

Filmen fokuserer på forholdet mellom den eksotiske danseren Angéla og hennes kjæreste Émile. Angéla vil ha et barn, men Émile er ikke klar. Émiles beste venn Alfred sier også at han elsker Angéla. Angéla og Émile krangler om saken. På et tidspunkt bestemmer de seg for ikke å snakke med hverandre. Det er duket for litt av et drama der en kvinnes ønske om barn blir et stort tema...

Dette er en original, ung og dristig film som bryter normene for klassisk filmkomedie. Alt er regissert av mesterregissøren Jean-Luc Godard. Filmen begynner med de velvalgte ordene Light, Camera, Action. Vi får med dette Godard første film i farger. Filmen er sprekt laget med en rar musikk og lydklipp som at filmen begynner med fransk sang, for så å klippe til stillhet i scener fra gaten og så begynne musikk igjen. Det er kul fargebruk i filmen. Det blir mange klipp senere også med musikk og fravær av musikk.

Filmen fremstår tidvis som utrolig merkelig fordi den har en svært sprek måte å fortelle historien på som står i sterk kontrast til resten av filmene på samme tid, også nyere filmer for den saks skyld. Her eksperimenteres det med andre ord i stor stil på alle plan. Det er alt fra å snurre med kamera i det undertekster blir vist på skjermen og så videre. Skuespilleren i front er et funn. Hun er så karismatisk og full av liv at du sjelden finner maken. Det lekes med lys med masse forskjellige farger. Det blir også en del sang i filmen. Vi får håndholdt kamera som følger hovedpersonene på gata. Mange scener fortoner seg omtrent som en orddans med musikk til som leker med oss på samme måten som om dette skulle vært del av en musikal.

‘A Woman is a Woman’ er noe sprelsk og det er ikke lett å relatere seg til alt som skjer, men jeg berømmer den ukonvensjonelle fortellerstilen. Dette er med andre ord alt annet enn forutsigbart og filmen er et fyrverkeri med overraskelser å se. Man ser ikke denne filmen for å oppleve en god historie, men heller for å oppleve filmkunst og lek med mediet på en måte man sjelden opplever maken til. Personlig er jeg stor fan av filmer som skiller seg ut og særhet er ikke nødvendigvis noe dumt i min bok. Filmen har mange fiffige scener som da hovedpersonene finner seg bøker under et tordenvær midt på natten og ligger seg i sengen og viser deler av titlene på bøkene som beskjeder med stikk til den andre.

Dette er ikke supermorsom, men har sine stunder. Du får artige replikker som: ‘En mann: Du skal gjøre denne kvinnen med barn. Ektemannen: Er dette en komedie eller en tragedie? Man vet aldri med kvinner’. Det blir et svare strev for hovedrollen å bli gravid. Hun vil bare ha barn, men ingen av menn vil la henne få barn med dem. Det blir mye turbulens i hovedrollens forhold. Det er mange uortodokse scener i filmen som den da hovedpersonen vil at mannen skal feie i huset og han tar opp feiekosten og spiller gitar med den før han leker sport med kosten imens kommentatoren fra TV ivrig refererer hva som skjer i den viktige kampen. Eller når han senere sykler hjemme i stuen.

Filmen har åpenbart sine kvaliteter og er svært utradisjonelt fortalt. Men selv om filmen er spennende presentert, mister den noe moment underveis. Det er rett og slett ikke nok å bare være spesiell. Skulle ønske filmen hadde en bedre historie, men så er ikke dette snakk om noen A4-film heller, og da er vel ikke det å forvente heller. Jeg ruller en veldig sterk firer på terningen for en film som vil veldig mye, og treffer på en del, men det er også en del armer og bein som spriker litt for mye for min del. Det blir med andre ord litt sirkuspreg over det som presenteres til tider.

- Til siste åndedrag - Friskt og fransk

Omtalespalte: Utenfor Hollywood