Anmeldelse av Christmas at the Riviera, engelsk (britisk) tv-film fra 2007

Komedie Spilletid: 95 minutter

Julen da alt går galt på sjøhotellet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.12.2018]

Vi skal til sjøhotellet Hotell Riviera der mange er samlet for å feire jul. Assisterende leder, Ashley Dodds, blir henrykt da han får hovedansvaret for å hotellet i julen etter hans far er blitt syk. Han vil skape den beste julen ever, men finner raskt ut at hans forandringer ikke alltid er til det bedre. Vi følger Dodds ledelse i samsvar med gjestene på hotellet. Dette blir en julefeiring de aldri vil glemme på både godt og ondt...

Du får litt av en farse med noen som er på jakt etter kjærlighet, imens andre er på vei ut av kjærlighetens lenker. Noen vil tilbake til fortiden imens andre forsøker å legge den bak seg. Det de alle har felles er at julefeiringen på hotellet vil endre deres liv for alltid. Dette er en historie om både varm kjærlighet, vill utroskap og også noe svik.

Dette er en skrudd, mørk og småvarm komedie om en merkelig samling hotellgjester som feirer jul sammen. Her møter vi mange artige typer. Disse inkluderer hotellmanageren som driter seg ut på alle tenkelige og utenkelige måter. Det har seg nesten sånn at alt som kan gå galt gjør det på hotellet når han er leder. Vi møter også den kommende biskopen som har vært utro med en 28 åring ung dame. Kona har et alkoholproblem og vet ikke at tabloidavisene smører utroskapssaken utover alle forsider i julen. Ektemannen har sitt svare strev med å holde utroskapet skjult for kona.

Ellers møter du den seksuelt flørtende damen som feirer julen helt alene. Vi får også stifte bekjentskap med den unge mannen som har gått fra forloveden Karen, og hans far som har drept sin kone i barmhjertighetsdrap. Faren har med urnen til kona over alt, også når han dusjer. Du møter også den pensjonerte politimannen og kona hans som ingen liker, selv ikke hans nærmeste familie tåler trynet på ham.

Da jeg satte meg ned med denne filmen, hadde jeg ikke store forhåpninger til filmen. Det er svært sjelden såkalte TV-filmer er særlig vellsmidd og da særlig ikke komedier. Men denne filmen leverer virkelig varene med godt skuespill med god komisk timing og en uforglemmelig blanding med alt som går galt på hotellet. Dette inkluderer alt fra at gjestene går gjennom isen på en julemarsj, til at gjestene spiser kalkunstuffing med en aske av en død dame i til at det blir brann på hotellet.

Filmen har også en fin julestemning i seg, selv om den ikke er så utpreget som i de koseligste filmene. Alt går også bra til slutt og det er en fin moral i filmen utover all galskapen. I mine øyne overrasket denne filmen meg skikkelig positivt. Dette er en skikkelig kul komedie som er bra morsom hele veien. Filmen er også relativt bra gjennomført i alle ledd, selv om dette aldri blir noe kunstverk, men heller en morsom komedie som leverer varene med et bra manus, humoristiske situasjoner og et friskt rollegalleri.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
Les mer om tv-filmen