Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk

Anmeldelse av Teen Titans Go! To the Movies, amerikansk film fra 2018

Animasjon, Action, Komedie, Familie, Musikal, Sci-Fi Spilletid: 84 minutter

Lett og artig superheltanimasjon

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 10.12.2018]

TV-serien «Teen Titans Go!» er en animasjonsserie som jeg har sett flere av episoder av grunnet min eldste sønns interesse for superhelter og hva som har vært tilgjengelig gjennom diverse strømmetjenester. Serien har absolutt fortjent sin plass, og den har rendyrket humor foran det å virkelig å slå seg løs gjennom å kopiere den formelen som både DC og Marvel har gjort med sine større live-action serier som har rullet over skjermen allerede. Denne serien har gått sin egen vei, og jaggu har den fått sin egen film også.

Robin (Scott Menville) har i lang tid levd i skyggen til Batman. Han er jo bare det velkjente sidekicket som har hjulpet til, men som aldri har klart å bevise sitt beste på egenhånd. Nå er han i tillegg en del av Teen Titans, og ser superhelt på superhelt få sin egen film. Ja, faktisk så begynner det å bli litt vel mange som får sin egen film (til og med bilen til Batman). Han gjør et siste forsøk på å få sin egen film, men for å faktisk bli interessant nok for filmstudioet er han først nødt til å få en erkefiende verdig det store filmlerretet..

Jeg føler meg nesten inhabil når det gjelder å ytre meninger om superheltfilmer, fordi jeg er såpass stor fan (og altoppslukende) når det kommer til denne sjangeren. Dette er sjangeren som hjertet virkelig banker for, og jeg er nok altfor snill i forhold til feil og mangler hos de aller fleste superheltfilmer. Likevel har jeg ikke så stort forhold til de animerte filmene, og Teen Titans som tegneserie er ikke noe jeg har vært særlig borti. Hyggelig nok er de episodene jeg har sett sammen med sønnen min vært artige nok, og gang på gang har latter og glede vært nøkkelingredienser når vi begge har kost oss med dette underfundige og lette universet. Filmen ble gledelig nok intet unntak.

For leter du fortsatt etter den DC-filmen som poengterer feilene i sine egne rekker og som klarer det uten å ty til høy aldersgrense og enorme mengder blod (mye slik som «Deadpool» gjorde for Marvel), så er dette et godt alternativ. Her kommer den mest beryktede scenen fra «Batman vs Superman: Dawn of Justice» opp, og de klarer å gjøre poenget morsomt og selvironisk uten å dra filmen helt ned i søla. Tonen er lett og artig fra første sekund, hvor vi også får et morsomt lite musikalsk innslag som introduksjon til filmen. Og slik fortsetter det slag i slag gjennom hele filmen. Det legges ikke lokk på at noen superheltfilmer og noen superhelter kanskje ikke helt burde fått så mye oppmerksomhet.

Tematikken i filmen er noe man kan kjenne seg igjen i for alle aldre. Det gjelder i stor grad å føle seg utilstrekkelig og ikke føle seg verdsatt, mens det også legges vekt på at dette kanskje ikke betyr SÅ mye om man har de rette menneskene rundt seg. Det er kanskje ikke det mest spennende å sno en historie rundt, men det fungerer fint til denne filmen og dette animerte universet. Med animasjonen har man også dubbing, og selv om jeg foretrekker den engelske versjonen er det gjort en fin jobb med den norske dubbingen som kler rollefigurene rimelig godt.

Det som er litt synd er at dubbingen ødelegger flere gode poenger. Det at vi på engelsk har Nicolas Cage som stemmen til Superman, er et herlig lite nikk til filmen som det aldri ble noe av, mens Stan Lee sin stemme også fungerer bedre på engelsk enn den dubbede versjonen som på mange måter trekker oss bort fra det faktum at Stan Lee faktisk er Stan Lee i denne filmen. Poenget med at han elsker en godt plassert cameo (også i en DC-film) er derimot et herlig poeng – et av mange som mest sannsynlig går over hodene på de aller minste. Men det er disse små dryppene som gjør filmen enda bedre for meg, både som voksen og som superhelt-fantast.

«Teen Titans Go! To the Movies» er en hyggelig og kort affære som klarer å harselere med flere av de tunge produksjonene innen superheltfilmer, og samtidig ta seg god tid til å bruke selve produksjonen av superheltfilmer som et tema verdt å se litt nærmere på – her i en ryddig og barnevennlig versjon. Barn og voksne har begge ting å hente ut av denne filmen og den sjarmerer faktisk mye mer enn jeg hadde forventet. Det er for øvrig ikke noe must at du må se TV-serien før du ser denne filmen. Her kan man gå inn uforberedt og likevel få ganske mye ut av filmen.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Thefilmstage.com
  • San Francisco Chronicle
  • Arizona Republic

«Bird Box»

«Mary Poppins vender tilbake»

«Mikke Mus og vennene hans feirer jul»

«The Lonely Shepherd»

«Ocean's 8»