Anmeldelse av Jack Frost, amerikansk film fra 1998

Komedie, Drama, Fantasi Spilletid: 101 minutter

Den levende snømannen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.12.2018]

Jack Frost er vokalist i et bluesband. På hjemmebane har Jack en elskverdig kone og en 11 år gammel sønn ved navn Charlie. Dessverre bruker Jack for mye tid på seg selv og musikk-karrieren. Det gjør at han forsømmer familielivet. Jack er egentlig en kjærlig far, men han får aldri tid til å vise det skikkelig. Han tenker alltid at han kan ta igjen familiekontakt når musikkkarrieren er sikret, men man vet ikke hva som er viktigst i livet når man ikke har mer tid til å gjøre det rette lenger. Etter at far dør i en bilulykke blir han gjenfødt som snømannen i hagen til familien. Nå er tiden for å forsøke å bruke tid med sønnen Charlie igjen, men det er ikke lett å få sønnen til å stole på en snømann som hevder han er faren...

Filmen starter med en julebluessang som hovedpersonen fremfører fra scenen. Det er bra julestemning i begynnelsen med barn som løper jublende ut fra skolen fordi det er juleferie. Det er masser av snø ute og det betyr snøballkrig for de barna. Det lages også snømann i hagen og pyntingen med julelysene i forskjellige farger starter. Men så stopper fremdriften litt opp og filmen maler et syltynt lag med familiepenselen om en far som aldri har tid.

Det er vanskelig å engasjere seg i filmen i begynnelsen. Til det er filmen for langsom og traust med en nærmest tom handling. Da hjelper det faktisk heller ikke å få servert Michael Keaton i en av hovedrollene som Jack Frost. Filmen er også skapt som en komedie, men er ikke særlig morsom. Særlig siden vitsene og poengene er av det slappeste laget. Men der filmen ikke er særlig morsom eller innholdsrik, så har den i alle fall et stort hjerte, selv om dette kan bli litt for sukkersøtt for mange.

Filmen foregår over flere julefeiringer. Jeg skulle virkelig ønske at manusforfatterne hadde plassert mer handling inn i filmen. Selve rammehistorien er jo forsåvidt grei nok, men dette blir aldri en film som får frem hverken storveis julefilmmagi eller filmmagi generelt sett. Selve filmen begynner ikke skikkelig før rundt 40 minutter inn i filmen der snømannen våkner til liv. Da får vi også litt mer sårt trengt sjarme inn i filmen. Julestemnignen stiger også da. Snømannen er ganske okei skapt reint effektmessig. Han ser i alle fall meget koselig ut.

I mine øyne er denne filmen ganske merkelig i blandingen. Det virker som om filmen ikke klarer å bestemme seg for hvem den skal underholde. Vel er dette en familiefilm, men jeg synes filmen føles litt for traust for voksne og litt for spesiell i musikkvalget for barn. Dog fungerer delen med den levende snømannen litt bedre for begge parter og da særlig barna, som sikker synes en levende snømann både er spennende, koselig og morsomt. Filmen har en del familieverdier og vi får etterhvert en rar far og sønn-relasjon gjennom snømannen som far og sønnen.

Filmen er langt bedre fra midten og utover. Det redder mye av inntrykket. Synes også filmen er langt annerledes enn jeg hadde ventet på forhånd. Særlig siden filmen heter Jack Frost. Filmen mangler litt energi og er ikke så spennende som jeg hadde ventet. Julestemningen er heller ikke helt på topp. Det blir for mye snømann og snø enn jul, pynt og julemusikk. Likevel er nok dette å kategorisere som julefilm. Men jeg tror denne filmen er best for dem som har et forhold til den fra før av i oppveksten eller som julefilmtradisjon. For min del fant jeg dette helt midt på treet. Filmen tok aldri helt tak i meg, men har sine stunder. Kanskje jeg hadde forventet noe helt annet, men filmen skal ha for at den er koselig og ufarlig tvers igjennom.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

Warner Bros. Pictures, Azoff Entertainment, The Canton Company

«Bird Box»

«The Lonely Shepherd»

«What Keeps You Alive»

«Wishmaster 3: Beyond the Gates of Hell»

«Pitch Black»

«The Favourite»

«Wishmaster 4: The Prophecy Fulfilled»