Anmeldelse av Den magiske juleesken (Den magiske juleæske), dansk film fra 2016

Animasjon, Barn, Familie, Eventyr Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: Alle år

Eventyr om en gutt som blir utpekt for å redde julen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.12.2018]

Alt begynner på et barnehjem i vår verden. Der finner vi Julius som tror på julenissen, men som blir lei seg når han finner en julenissedrakt i skapet til bestyreren. Filmen gir god julestemning med spørsmål rundt om nissen finnes eller ikke, samt at du får en del eventyrmomenter med på kjøpet. Julius hører stemmer fra en juleeske og plutselig befinner han seg på ferden for å finne julenissen. Der blir vi kjent med en stor marsipangris, ved navn Herman, som guider Julius på ferden.

Som skurk får vi selveste Krampus. Ja, det er julenissens slemme hjelper. Krampus ser litt småskummel ut med bukkehorn og greier. Julenissen deler ut gaver til lydige barn, skremmer og straffer Krampus de uskikkelige. Krampus vil gjøre julen ond og svart for alle barn. Etter å ha kjørt Julenissen gjennom gavepakkemaskinen tok Krampus over julen og i denne filmen er det opp til, Julius, å være den som skal redde julen...

Dette året avslutter jeg den 24 luken i julefilmkalenderen med en dansk juleanimasjonsfilm. Allerede før filmen begynner blir jeg satt i rett stemning av flott julemusikk. Men selv om filmen har en del jul i seg, er dette en julefilm best tilpasset for de minste barna rundt barneskolealder.

For oss voksne gjennomskuer vi at filmen tar noen lettvinte snarveier til tider. Handlingen er også litt traust og typisk til julefilm å være. Men den rare animasjonen liver opp inntrykket noe og gjør at filmen har sin sjarme til tider. Blant rollefigurene finner vi alt fra det helt enkle og platte som alle menneskene som oppfører seg som pappfigurer til andre mer morsomme og mer sjarmfulle innslag.

Filmen blir sparket igang med en rekke vakre og stemningsskapende animasjonssekvenser.Vi snakker vinter, fugler som flyr avgårde og solen som tiner opp istapper. Filmen veksler litt mellom det som ser veldig ekte ut og mer tegnet preg. Du får en snodig blanding av 'stop motion'-estetikk og datagrafikk i skjønn forening. Bakgrunnene i filmen er innimellom direkte lekre og vakre å se på. Det gir filmen tidvis et veldig proft preg.

Menneskene i filmen ser dog veldig spesielt gjennomført i både stil og gjennomføring. De minner om enkle kunstneriske og rare dukkefigurer. Likevel gir de et spesielt preg på filmen som skiller seg ut i mengden. Du får også se tradisjonell skandinavisk julepynt som rollefigurer i filmen, som eksempelvis de karakteristiske stråbukkene med rød silkesløyfe rundt.

Selv om filmen er spesiell i stilen, falt ikke dette helt i smak. Jeg hadde håpet denne filmen skulle være enda mer magisk og koselig enn det den faktisk er. Skulle også ønske filmen hadde mer treffende humorinnslag og vitser. Filmen skal dog få litt pluss for at den forener skandinaviske juletradisjoner i et passe kult eventyrunivers. Du får også et lett gjenkjennelig julebudskap og naivitet. Jeg hadde virkelig håpet filmen kunne gjøre mer ut av historiefortellingen.

Det gjør filmen litt for lett og enkel til tider. Jeg hadde ønsket meg mer forseggjorte mennesker i filmen, men filmskaperne skal ha for noen utrolig vakre bakgrunner, som viser at filmen har noe kvalitet med seg. Synes den rollefiguren som fungerer best er den koselige marsipangrisen Herman, som ser litt mer ‘ekte’ og koselig i sterk kontrast til den noe mer South Park-pregede skurken.

Men selv om jeg ikke flat helt for dette, tror jeg dette er en større joker for barna i rett alder. Derfor lar jeg tvilen komme filmen tilgode og ruller en sylsvak firer på terningen, for en film som innimellom er inne på noe men som aldri vil bli noen juleklassiker for ettertiden.

Terningkast: 4-

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Animasjonsfilm - Les flere.

• Sydsvenskan

Norsk, Dansk

«Bird Box»

«The Lonely Shepherd»

«What Keeps You Alive»

«Wishmaster 3: Beyond the Gates of Hell»

«Pitch Black»

«The Favourite»

«Wishmaster 4: The Prophecy Fulfilled»