Anmeldelse av SuperSwede: A film about Ronnie Peterson (Superswede: En film om Ronnie Peterson), svensk dokumentar fra 2017

Dokumentar, Sport Spilletid: 88 minutter

En god dokumentar om et stort talent

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 28.01.2019]

Til tider har jeg faktisk fått meg litt av Formel 1-sirkuset, men mest på 90-tallet hvor interessen var til stede gjennom flere ikoniske førere. Gjennom «Superswede» skal vi tilbake til 70-tallet da svenskene hadde et av de største talentene bak rattet på en av de mest fartsfylte sportene som finnes. Ronnie Peterson var navnet, og denne dokumentaren gir et unikt innblikk i en verden som, for mange, er helt ukjent.

Det er vanskelig å ikke la seg imponere av denne dokumentaren med alt det som er gjort tilgjengelig av materiale allerede fra da Ronnie Peterson startet sitt første race innen go-kart til den grufulle slutten som dessverre var – og er – tilfellet for flere innen denne risikofylte sporten. Om jeg bare ser på sporten så er ikke innblikket i denne filmen så stort og omfattende, men historien rundt og hva som foregikk når mediadekningen tok slutt, er mildt sagt fascinerende. Likevel har den ikke den tyngden som gjør at den treffer så hardt som den kunne ha gjort.

De fleste likte godt Formel 1-filmen som kom ut i 2013 kalt «Rush», hvor vi fikk et magisk innblikk i rivaleriet mellom Niki Lauda og James Hunt. Midt oppi dette store rivaleriet befant også svensken Ronnie Peterson seg, uten at han som symbol og forbilde stakk nesen like langt frem når kameraene var i nærheten. Peterson ble beskrevet som utrolig jordnær, proppfull av talent, og var godt likt av alle. Og med tanke på filmens tittel så skjønner du nok at denne filmen ikke tar den mest objektive synsvinkelen for å gi oss materialet om supersvensken.

Peterson fremstår som en særdeles trivelig fyr, med ambisjoner og mål som alle var godt innenfor rekkevidde. Når man får presentert en slik person og atl om livet hans, slår det hardt i magen når det faktisk butter i mot og vi ender opp med en fatal ulykke hvor livet tar en brå slutt. Ingen hadde trodd det, og ingen forutså hva som kom til å skje, men slikt kan skje i en sport som dette. Selv om det var større risiko før, er det ALDRI hyggelig å se bilder fra biler som er smadret til småbiter, biler i brann og fullt kaos rundt i det personellet rundt forsøker å få dem helskinnet fra ulykkene. At man kommer så tett innpå gir meg frysninger nedover ryggen og gjør meg både fysisk og psykisk uvel.

Som ren dokumentar er «Superswede» velfungerende. Det er et innblikk i et liv som endte så altfor tidlig og gir oss samtidig et innblikk i en sport som fenger med vanvittige krefter rundt talentfulle mennesker. Jeg lar meg imponere, ja. Men likevel føler jeg at mer fart og mer dramatikk kunne ført til et enda sterkere nedslag når filmen når sitt klimaks. For all del... «Superswede» er en god dokumentar, altså. Det ligger bare en snikende følelse av dette kunne vært helt enormt.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Kulturnyheterna
  • Kulturbloggen.com
  • SR P4
  • Kommunalarbetaren
  • P1 Kulturnytt (Sverige)

Sverige