Anmeldelse av The Ballad of Lefty Brown, amerikansk film fra 2017

Western, Action, Drama Spilletid: 111 minutter

Ny western, men i velkjent innpakning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.02.2019]

Vi følger Lefty Brown. Han er en aldrende lovmann som blir vitne til et drap på sin partner Edward Johnson. Lefty sverger å ta hevn for partneren som nylig ble valgt som statssenator. Det fører Lefty ut på en reise for å fakke de hensynsløse gjerningsmennene. Samtidig er Lefty Brown helt uvitende om at det ligger et komplott og lurer i kulissene og der han selv er del i det...

Gode westernfilmer vokser ikke på trær lengre og det er ikke ofte at du får tilbudt western i det hele tatt nå for tiden. Denne filmen prøver dog å gi de westernhungrige noe å bite i. Men om den lykkes helt skal jeg gi deg et guidet svar på gjennom denne anmeldelsen.

Jeg må si at starten på filmen tok meg med storm. Dette åpner som et solid westerndrama med mye følelser. Du får veldig mye kule landskapsbilder med nydelig natur og diggbare oversiktsbilder som krydrer filmen. Musikken er meget mektig westernaktig med strykere og gitar og alt som skal til for å overbevise meg om at dette skaper den riktige westernfølelsen.

Filmen har et veldig behagelig tempo slik en god western skal ha. Hovedpersonen er svært pratsom og vi blir vitne til et småsnålt reisefølge. Alt begynner som sagt svært lovende, men roter seg litt bort i det typiske mot midten og utover. Historien er som tittelen antyder en fortelling der mye er frem og tilbake som en skikkelig ballade der ting går veldig opp og ned hele veien. Det er nemlig mye klisjeer i filmen.

Det er ikke veldig mye å spille på i historien og dramaet som er litt for konstruert til tider med tanke på rollefigurer som bare tjener en hensikt, å føre historien fremover. Likevel er det mye overraskende som skjer i filmen. Men også en del som føles litt overflødig og langstrakt. Det blir litt mye frem og tilbake rundt hovedplottet. Akkurat på det punktet kunne nok manusskribentene hatt noen enda snedigere løsninger på hvordan de skulle føre historien fra punkt til punkt.

Filmen hadde meg i sin hule hånd, men mister mer og mer moment underveis. Du får en del skuddvekslinger og medfølgende action. Men det er litt mye frem og tilbake. Det mest interessante med filmen utover en mer standard action er å finne ut av hva komplottet i filmen egentlig går ut på. Det var et okei handlingsmoment, men ikke nok å baserer filmen på alene. Det er også litt rart at helten er en håpløs feiging, selv om det for noen kan virke litt friskt.

Du får et enkelt plott, men med noen smarte vrier. Liker at filmen følger den samme rytmen som mange av de gamle westernklassikerne gjør med kule landskap og medfølgende karakterintroduksjoner. Skuespillet er også bra patent, særlig fra Bill Pullman som bærer hovedrollen med glans. Men selv om mye er på plass i filmen er det også en del som mangler for at dette skal slå skikkelig gnister i et gammelt westernhungrig filmhjerte som mitt. Likevel er filmen ganske okei laget reint filmteknisk og det redder mye av inntrykket og gjør dette til en grei film å se. Dessverre er dette ikke helt den filmen jeg hadde håpet på. Slutten er litt enkel og føles som en lettvekter.

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

• Aarp.org