Anmeldelse av Go (Go), amerikansk film fra 1999

Kriminal, Komedie, Thriller Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Ungdomskomedie utenom det vanlige

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.02.2019]

Alt starter med en dopdeal som går galt. Vi følger 17 år gamle Ronna. Hun står i kassen på supermarkedet. Og når hun blir kastet ut fra leiligheten på grunn av at hun ikke kan behandle leia, roter hun seg villig inn i sin første narkohandel. Hun forsøker å få tak i 20 ecstasytabletter fra en dopdealer. Men når hun skal selge tablettene videre går ikke planen helt som forventet.

Vi følger også Simon, som er Ronnas kollega. Han drar på guttetur til Las Vegas med to andre venner. Der har de en egen evne til å rote seg opp i mye trøbbel.

Vi møter også såpeskuespillerne Adam og Zack som har vært uheldige og blitt tatt på fersken med dop. For å unngå rettslig forfølgelse må de hjelpe politiet å felle langeren.

Ved en tilfeldighet møter de Ronna som prøver å selge dop til polititeamet. Før natten er omme blir alles skjebner på en eller annen måte knyttet sammen, og det ikke nødvendigvis til alles store fornøyelse...

Regissør Doug Liman har levert mange bra filmer som kinodebutfilmen ‘Swingers’, populærthrilleren ‘Hvem var Jason Bourne’, konsept-sci-fifilmen ‘Edge of Tomorrow’ og samt actionkomedien ‘Mr. & Mrs. Smith’. Liman gjør med Go sin kanskje aller beste film. Liman er også fotograf på sine egne filmer og har stått bak kameraet på både Swingers og Go.

Go er en veldig frisk sjangerfilm med godt og særegent fotoarbeid. Alt har en meget kul og rask klipperytme som gir mye energi tilbake til filmen. Filmen føles også litt typisk sein nittitall i mye av fargebruken, musikkstilen og klesstilen.

Dette er med andre ord en ganske kul film. Liker den mørke humoren og måten denne ungdomsfilmen er skrudd sammen på. Den enkle logikken som man bruker som ungdom er fremtredende i filmen. Tenker på at de føler de er på topp av verden og de da er en mester i problemløsning.

Det skjer mye galt i filmen. Dette er en voksen film med strippeklubber, dop og rock and roll. Filmen har mye humor og mye energi. Liker klipperytmen som passer perfekt til musikken. Vi får se historien fra forskjellige vinkler. Det føles som et fiffig fortellergrep. Det er også en del tvister i filmen.

Historien som fortelles er også god og egner seg bra som filmmateriale. Liker hvordan filmen er lagt opp og hvordan filmen er gjennomført. Actionen i filmen byr på mengder av forskjellige situasjoner. Det blir alt fra biljakter, doplanging og slåsskamper.

Filmen er også bra morsom med masse humorkrydder mellom slagene. Det gjør dette til en utmerket ungdomskomedie. Skuespillet er bra av nye stjerner for sin tid som Sarah Polley og Katie Holmes. Regien er også stram og svært solid.

Jeg husket Go som en bra film fra da den gikk på kino, men hadde ikke helt troen på at den skulle sitte like bra i dag, men den var faktisk mye bedre enn jeg husket. Filmen har masser av humor, energi og godt filmhåndverk. Det gjør at filmen stikker seg litt ut i mengden. Om du liker kriminalkomedier for ungdom, er dette noe du bør få med deg. Filmen føles også bra gjennomtenkt til dopkomedie å være. I tillegg er den ypperlig festet til filmrullen. Slike komedier som dette vokser ikke på trær. Det gjorde dette til en flott filmopplevelse jeg ikke ville vært foruten.

- American Made - Cruise og regi hever historien opp
- Edge of Tomorrow - Overraskende og fett angrep fra rommet
- Fair Game - Utgreing om USAs forspill til Irakkrigen
- Jumper - Delvis transporteringseventyr
- Hvem var Jason Bourne - Fremdeles en fet actionthriller

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• TheMovieReport.com