Anmeldelse av Fatso, norsk film fra 2008

Komedie Spilletid: 90 minutter

Fatso - Trailer 04.09.2008

En fet manns fantasier

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.07.2009]

Rino er singel og bor alene i sin avdøde farmors leilighet. Han er kåt som få og bruker all sin fritid på runking, øl og porno. Men en dag blir det forandring i tilværelsen da faren hans bestemmer at han skal leie ut et av rommene i leiligheten til en vill svensk partyjente helt uten hemninger.

Rino er en feit ungdom, men med lavt selvbilde. Han har aldri vært på fest, er ikke vant til sosialisering, og har aldri ligget med noen. Han jobber hjemme i leiligheten med å oversette verktøymanualer fra tysk til norsk. Når den svenske jenta Malin flytter inn, blir det brått vending i Rinos liv. Hun liker fester og sosiale forekomster og inkluderer Rino.

Rino tegner litt på fritiden og har en svært livlig fantasi. Som overgang mellom scener får vi utdrag av hans kåte fantasier i tegneserieform blir flotte overgangssekvenser mellom scenene. Det er også på sin plass å fortelle litt om stemningen i filmen. Det hele er stappet med flaue og morsomme scener. Rinos kårny kamerat Filipp er litt av det samme slaget som Rino, men forsøker å fremstå som vellykket utad og kødder bort alle problemer. Men dette er ikke bare en skildring av en kåt mann. Det er også en skildring av en mann som sliter i hverdagen og karakteren hans utvikler seg gjennom filmen.

Nils Jørgen Kaalstad passer perfekt som den tykke og litt utilpasse Rino. Hans rolletolkning er veldig troverdig og man føler at man vet om en del som ligner litt på hans type. Kyrre Hellum har også en god karakterskildring av Rinos kamerat. Utseende hans er bare helt råartig med krøllete hår og utstående tenner. Så har vi Jenny Skavland som er herlig frekk som Synnøve. Hun har den riktige eglete autoriteten og er så pass pen at det passer at hun setter på plass gutter og kødder med dem. Josefin Ljungman har jeg ikke sett før og var litt skeptisk til om hun kunne gjøre en god rollekarakter, men hun passer faktisk fint inn som den unge og partygale Malin. En litt artig fact er jo at Anders Baasmo Christiansen skulle egentlig spilt Rino i filmen og han hadde lagt på seg 30 kilo, men så ble filmen lagt på is og da de startet opp igjen nektet Anders å legge på seg igjen. Han er riktignok med i filmen i en mer beskjeden rolle som en sportsbutikkansatt. Man har med andre ord gjort veldig gode grep med castingen i filmen.

Filmen bygger på Lars Ramslies roman Fatso, og filmen er langt på vei vellykket i sin form av komedie blandet med litt sårt drama innimellom. For de som har lest boken vil også kunne kose seg litt med en del andre vendinger som gjør at det ikke bare er en ren bok til filmadopsjon. Det er alltid bra med litt forskjell på bok og film og dette er altså blitt en god og severdig film for ungdom i alle aldre, men det er et varsku en må kunne tåle litt nakenhet og kåtskap for å kunne ha noe som helst utbytte av filmen. På det jevne er dette en god norsk film som innimellom slår riktig på stortrommen og treffer en nerve man ikke helt viste man hadde, men man klarer ikke å holde like godt hele veien. Dette ender derfor på et terningkast fire og absolutt godkjent.

- Norske byggeklosser - Oppussing og huskjøp til besvær...
- Grand Hotel - Fine spirer drukner i en kjedsommelig ufarlighet
- Doktor Proktors tidsbadekar - Herlig, variert og leken historietime
- Doktor Proktors prompepulver - Morsom prompehumor!
- Pitbullterje - Sjarme og humor med seriøse undertoner for hele familien

15.04.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Veldig morsom og bra film! Terningkast 5 :)

• Nordlys

Paradox Rettigheter AS