Anmeldelse av The Descent 2 (The Descent: Part 2), engelsk (britisk) film fra 2009

Eventyr, Grøsser, Thriller Spilletid: 94 minutter

Mer monsterskrekk i hulene

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.03.2019]

Descent 2 fortsetter historien om huleklatrerne 2 dager etter marerittet i forrige film. Sarah har kommet seg i sikkerhet hos sivilisasjonen, men har blackout og kan ikke forklare hva som har skjedd med de andre klatrerne. Hun blir brakt til et sykehus hvor de finner blodet til Juno Kaplan på tøyet hennes. Sheriffen krever da at de må inn igjen i gruven for å finne de tre savnede jentene. Gjennom en gruveheis blir teamet, med Sarah ledende an, sendt ned i grotten igjen. Det skaper nye bølger med redsel og et nytt mareritt blir en realitet...

Filmen begynner som den første med bilkjøring på skogsveier sett ovenifra. Plutselig stopper bilen for en hjort og da kommer en av de unge kvinnene fra første film ut på veien. Sarah kommer på sykehus og husker ikke noe om hva som skjedde i hulene. Vi skjønner raskt at Sarah kommer til å få et forklaringsproblem forhold til å finne ut av hva som skjedde med de andre savnede unge kvinnene. Noen har funnet et nytt eldre hulesystem der noen drev gruveutvinning i gamle dager. Sarah blir sendt ned i gruven fordi hun er den eneste som har vært der før. Etter å ha funnet det første offeret, mistenker politimannen at Sarah kan være innblandet. Når Sarah stikker av i rein desperasjon og tror alle det er Sarah som tar dem av dage.

Det er en ganske mørk stemning i filmen. Men etter å ha sett den første filmen vet du jo mye av det du forhåpentligvis har i møte. Vi fikk dog ikke helt omfanget av hvor mange monstere det er i hulesystemet. Igjen får vi en veldig enkel story, men filmen fungerer greit etter hensikten. Du får noen skikkelig jump scares. En av dem hoppet jeg i stolen av da den første huleskapningen dukker opp fra intet og dreper en mann. Det blir også litt grøss når en rotte som kommer ut av munnen til en død dame. Det er også en nasty scene når det kuttes gjennom en hånd med en ishakke. Hånden tilhører en mann som har lenket seg fast med en annen med håndjern og han henger utfor et stup.

Igjen får vi en film fylt av mørke. Det er mange klipp fra forrige film i denne filmen som kommer som flashback eller på kameraet som redningsteamet finner i hulen. Det gjør at vi får store inntrykk av å se denne oppfølgeren som utbroderer greit det vi fikk servert i første film. Denne andre filmen begynner litt søvnig, men filmen kommer seg noe etterhvert. Det er også noen små tvister underveis. Vi får se mer til monsterskapningene enn i første omgang. Vi får vite litt mer om hvordan de lever og fungerer og vi får se langt flere av dem. Det blir langt flere slåsskamper for å overleve enn i første omgang og vi får se en lederhann i flokken som er langt større og mer bad ass enn de andre.

Rollefigurene er ikke stort å skryte av, men det er noe kult å spore innimellom. Sarah starter som den svakeste, men viser mer og mer styrke underveis. Det ligger tidlig i kortene at hun kommer til å bli en viktig brikke i hvordan overleve lengst mulig i hulelabyrinten. Men de fleste rollefigurene er der bare for å bli drept. Mot slutten får du også det store oppgjøret og da er det en del action som gir deg valuta for pengene du brukte på filmen. Slutten er også litt overraskende, men dog ikke særlig logisk.

Filmen gir deg en del av det du forventer av en slik film. Den første filmen er ganske rå og har en bra oppbygning. Akkurat det klarer ikke denne andre filmen helt å opprettholde hele veien, men oppfølgeren har helt klart sine stunder der du får mer kjøtt på beinet. Særlig angående monstrene som får mer plass i denne oppfølgeren enn i første film. Liker også oppbygningen i filmen der du ikke får se så mye til monstrene, før det blir gradvis mer og mer av dem. Med andre ord er dette en oppfølger du helt fint kan se om du likte første film. Ikke forvent deg for mye, så kan det hende dette blir en grei monsterforestilling.

- The Descent - Nedstigningen - Hulekvinnen våkner!

• What Would Toto Watch?
  • Antagony & Ecstasy

Storbritannia

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»