Anmeldelse av Project A, Part II ('A' gai wak juk jap), kinesisk (hong kong) film fra 1987

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 93 minutter

Spinnvill andre omgang kampsportaction med komisk vri

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.03.2019]

Oppfølgeren fortsetter med noen pirater som kom seg unna fra forrige omgang. Denne gangen lover at de må drepe Dragon Ma for å hevne sin kaptein. På anbefaling fra marinesjefen, blir Dragon Ma overført til å være ansvarlig for politidistriktet i Sai Wan etter at Chun antas å være i ferd med å stage hans arrestasjon. Chun har imidlertid en utmerkede skussmål, men da kriminelle blir skutt og drept, er det ingen bevis mot ham. Dragon Ma skjønner raskt at han har med mange korrupte politifolk å gjøre. Det starter et farlig spill for Ma, der Chun gjør alt i sin makt for å få sitt distrikt tilbake...

Jeg likte den første Project A-filmen, og denne oppfølgeren er ganske underholdende den også. Med selv om jeg likte første film, forgudet jeg den ikke, og denne oppfølgeren er greit laget på samme vis som den første, men dette er ingen umiddelbar vinner i min bok. Likevel er filmen såpass halsbrekkende laget med så spinnvill action som bare Jackie Chan kan lage. Det gjør at også denne andre filmen ble en omgang med actionblanding som jeg likte å se.

Du får masse kul action underveis som inneholder vanvittige, svært farlige stunts og ikke minst ser utrolig vonde ut hele veien. Stakkars de stuntmennene og kvinnene som har ofret mye for å lage denne filmen, med Jackie Chan i spissen, som den ultimate stuntmannen og hovedskuespilleren i front for filmen. Chan er et udiskutabelt midtpunkt av den gode gamle sorten. Han er ikke veldig ulik stumfilmstjernene fra guldalderen til filmen som Buster Keaton som også utførte utrolige stunts som de gjorde selv i underholdningens tjeneste.

Tospannet Jackie Chan og Sammo Hung Kam-Bo står for regien og de kan sin kampsport. De to oser av autoritet og kan det med å skape action som ser fet ut til en hver tid. Slåsskampene er imponerende koreografert og ser imponerende ut på en måte selv ikke Hollywood har klart å kopiere til nå i alle fall. Filmen er kanskje ikke så veldig bra laget, men det den ikke har av filmteknisk bragd, tar den igjen på sjarme og spektakulær action. Men der den første filmen hadde imponerende mye action av beste merke, har ikke denne oppfølgeren like mye å stille opp med, men likevel nok til å skape engasjement hele veien.

Filmen er også som den første også en laget som en komedie. Og selv om jeg tar meg i å le en del ganger, er det ikke alle de komiske poengene som faller helt i smak. Det blir en del slapstick og annet cheesy humor som ikke alltid er like logisk hele veien. I mine øyne er nok komediedelen av filmen noe krampaktig. Jeg ville heller sett kul action med litt glimt i øyet heller enn å se forviklingskomedie med mye simple sprell. Det dårligste med filmen er når filmen bare prøver å være morsom og har fravær av action.

Jo flere filmer jeg ser av Jackie Chan, jo mer blir jeg imponert av denne stjernen som virkelig gir alt for å gi oss kampsportfans valuta for pengene. Det er nemlig noe eget over Chans filmer. De har en egen evne til å gi oss det vi vil ha og det er morsom og syk action. Filmen leverer varene, men jeg blir litt komisk sliten når humoren stormer som verst. Kan ikke annet enn å gi denne andre filmen en lavere score enn den første. Da må det bli en sterk treer for en film som har action på plass, og med en langt enklere historie i bunn, som man knapt bryr seg om.

Og selv om jeg likte denne filmen har jeg litt problemer med å omfavne oppfølgeren like mye. Det fordi alt er merkbart tammere i toeren. Men til tross for at filmen ikke er den aller beste, så er den i alle fall tilfredsstillende underholdende. Det gjør at jeg ikke klarer misslike den helt og om du liker Jackie Chan, er dette noe du bør se i så måte, på grunn av at han shower bra også denne gangen.

- Project A - Mye vågale stunts og kul kampsportaction

- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Project A - Mye vågale stunts og kul kampsportaction

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm

• Thevideovacuum.livejournal.com
  • Movierapture.com

Hong Kong

Kantonesisk (Kinesisk)

Paragon Films Ltd., Golden Way Films Ltd.