Anmeldelse av Quarantine 2: Terminal, amerikansk film fra 2011

Grøsser, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 86 minutter

Zombier truer et flypassasjerer...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.03.2019]

På flight 318 fra Los Angeles til Nashville begynner sykdom å bryte løs. Det viser seg at ‘zombie’-sykdommen overlevde fra leiegården i Los Angeles, selv om ingen trodde noen kom seg levende derfra. Og det gjør at folk blir forvandlet fra vanlige flypassasjerer til bitende og blodtørstige mordere. Da blir flyet tvunget til å lande på en isolert terminal. Der blir flyet omringet av bevæpnede agenter fra myndighetene. Da blir passasjerene og besetningen mer og mer desperate. Da gjenstår det bare å se hvor langt alle er villige til å gå for å overleve galskapen...

Liker at filmskaperne av denne andre filmen ikke forsøker å kopiere de spanske filmene som den første filmen gjorde til det kjedsommelige. Det skal altså ikke så mye til at denne andre Quarantine-filmen ville bli mer underholdende enn første film, det fordi man ikke vet alt som skjer her. Denne gangen begynner filmen på et mindre område langt oppe i luften. Etter at flyet lander, blir de strandet på et avlåst område på en flyplass.

Denne andre filmen er langt bedre enn den første på veldig mange plan. Filmen har ikke samme håndholdte kamera som i første film. Her blir det mer variert filming med alt fra faste kameraer til håndholdte som følger rollefigurene. Vi får også noen irriterende virrende kameraer som i cockpiten. Vi får noen småkule øyeblikk i møte med zombiene. Det er dog en del irriterende ting i filmen som at noen voksne ikke tar forhåndsregler når de er bitt.

Filmen fungerer best frem til halvveis, derfra begynner den å duppe litt å gjenta elementer fra første film. Mot slutten har filmen dog noe juice å komme med, og det er litt kult. Liker at filmen kommer over i nye faser hele veien. Vi får også vite mer og mer om hva som egentlig foregår. Likte dog ikke at noen smådetaljer ikke passet helt i hop med den første filmen. Det er mer engasjement i denne oppfølgeren enn den første. Dette minnet også litt om dataspillet Half Life til tider. Slutten er også litt enkel, men det gjør ikke så alt for mye.

Filmen overrasket meg litt i positiv forstand. Men forhold til de to første spanske filmene kommer dette veldig til kort. Likevel likte jeg denne filmen langt bedre enn den første Hollywoodremaken av Rec. Det er dog en god del ting som trekker ned med filmen, og det er ikke bare at slutten ikke er så god, det er også en god del klisjeer som filmskaperne gir oss. Dette er heller ikke den zombiefilmen det kunne ha blitt. Likevel er dette litt midt på treet og en hel grei film å se, men ikke en film som du kommer til å huske så godt at du har sett. Men som sagt er det positivt at denne andre filmen er bedre enn den første filmen, som bare var en døll og traust remake.

- [REC] 4: Apocalipsis - Zombieondskap til havs
- [REC]³ Génesis - Bryllupsgjester zombiefiserer et selskap
- [Rec] 2 - Mer zombieondskap fra Spania
- Quarantine - Amerikansk remake av [Rec]
- [Rec] - Et spansk mareritt!

- The Quiet Ones - The noisy ones!

• BrianOrndorf.com
  • Gorepress.com