Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et IKEA-skap (The Extraordinary Journey of the Fakir), fransk film fra 2018

Komedie, Drama, Familie Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 9 år

Sjarmerende og dumnaivt om søken etter det gode liv

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 04.04.2019]

Aja er oppvokst i Mumbai hvor han hele livet har opptrådt på gatene, svindlet turister og gitt folk inntrykk av å ha magiske krefter. Når moren hans dør, drar han til Paris for å finne sin far. Med kun en falsk 100 euro-seddel i lomma, er det første målet hans å oppsøke IKEA, noe han har drømt om siden han var liten. Her møter han på Marie, en amerikaner han faller hodestups for.

Annonse:

Den Fantastiske Reisen til Fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap er basert på romanen med samme navn av Romain Puértolas. Her opplever Aja utrolige eventyr over hele verden og på veien møter han mennesker som er flyktninger og som også drømmer om et bedre liv.


Historien om Aja er en lettbeint feelgoodkomedie som legger en ganske så utrolig historie til grunn for hans reise igjennom Europa. Her hoppes det uproblematisk fra et klesskap i Paris, via London, innom en stor koffert som bringer ham til Roma, og sånn går nå dagan til Aja.

Realismen og troverdigheten henger med andre ord over hodet ikke på greip, og man tar seg i å lure veldig på om Ajas reise er skildret like lite troverdig og lettvint også i boka. Slik filmen har tatt i materialet til Puértolas, hopper regissør Ken Scott elegant over logikk og sannsynligheter, noe som grunnet filmens øvrige lette stil faktisk ikke irriterer like mye som det burde.

Historien om Aja er nemlig akkurat såpass søt, dumnaiv og sjarmerende til at man ikke gidder å sette seg på bakbeina, og indiske Dhanush i hovedrollen klarer å sjarmere og smile seg igjennom det aller meste her.

Et knippe småkjente ansikter som Bérénice Bejo (The Artist), Erin Moriarty (Captain Fantastic), Barkhad Abdi (Captain Phillips) og Ben Miller (Paddington 2) er å se i biroller.

Tematisk svinger historien innom elementer som nestekjærlighet, drømmer, rikdom og velstand, en generell søken etter det gode med livet.

Best er filmen når den går ørlite lengre enn mye av dette sukkersøte, som når Aja starter å jobbe som lærer, for å gi unge gutter utdannelse og kunnskap, så de slipper å ty til en destruktiv og kriminalitetsødeleggende adferd og oppvekst.




Tematikken rundt flyktninger, menneskeverd og fremmedfrykt er andre sider som tidvis skildres på smarte og nye friske måter. Først da føles Den fantastiske reisen... virkelig gullgod i sin moralske og historieformidlende mening. Alt i mellom er stort sett bare feelgoodsvada som lar deg drømme deg ørlite bort, men hele tiden drar deg ned på jorden igjen i all sin overdrevne ulogikk. Her forsøkes det å sies noe smart og tidsaktuelt, samtidig som filmen driter seg ut igjen i neste scene.

Ganske ironisk egentlig dette, at en film og historie om livet, er så påfallende falsk, uekte og naiv (inkludert stereotypiske fremstillinger av enkelte karakterer og folkeslag), om nettopp livet. Som lettbeint, småeksotisk og med sitt noe uforutsigbare narrative rammeverk, funker dette imidlertid helt greit.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Delivery Man - Dvask mangebarnsfar

Diskusjon

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.
- Komedie - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,4 av 6 - 18 stemmer)

Kritikker i media

  • Outnow.ch
  • Spielfilm.de
  • Filmvandaag.nl
  • Filmtopp.se
  • Jump-cut.no
  • Filmfront
  • Fedrelandsvennen
  • Cine.no
  • South China Morning Post
  • Quinlan
  • Sydsvenskan
  • Kulturnyheterna
  • Kommunalarbetaren
  • Moviezine.se

Land:

Frankrike

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2019 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.