Anmeldelse av The Moment, norsk dokumentar fra 2019

Dokumentar Spilletid: 106 minutter

Kick Dansestudio skaper dansemagi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.04.2019]

Dette er et liveshow som er gjort om til en slags dansedokumentar. Filmen begynner med et bra proft dansenummer med mye god koreografi. Dansenummerne er fint varierte og man går aldri helt lei av det som skjer på scenen. Liker også godt de kostymene danserne bruker for å få frem det visuelle uttrykket som krydrer danseopplevelsen på scenen.

Filmen blir presentert av Manuelfilm. Regien i filmen er god på å veksle mellom dansen, kunsten og miljøet. Filmen viser hva dans kan bety for unge og om du er interessert i dans er dette en super film som viser miljøet fra innsiden. Og selv om det snakkes litt, så er det alltid dansen som er mest i fokus. Filmen er kult klippet sammen, men enkel i formen. Det vil si at vi får et bilde hele veien som fanger helheten i dansenummerne.

Vi ser danserne fra forskjellige stillkameraer som viser alle danserne i aksjon samtidig. Lyssettingen er kul og fotoet passer bra sammen med sceneproduksjonen. Klippejobben er solid utført og kanskje det mest proffe i filmen. Og det tekniske i dokumentaren er bra utført til å være et slikt prosjekt. Med andre oppleves filmen som mye dokumentarfilm for pengene.

Vi følger også danserne på trening før liveshowet. Vi får se at det ligger mye blod, svette og tårer bak det danseshowet som folket får se på scenen. Musikken er ganske kul og gir dansen mye rom for energi og utfoldelse. Liker hvordan de forskjellige dansenummerne forsøker å fortelle en historie. Vi får til og med se førsteklassinger i aksjon på dansescenen som danser til en sang om å være barn for alltid. Med andre ord får vi se hele spektre av hva Kick dansestudio tilbyr.

Personlig er undertegnede ingen ekspert på dans, men jeg følte denne filmen gav meg noe å se og at jeg ble litt mer opplyst om hvor mye dans kan bety for unge i dag. Synes filmen gir et godt inntrykk av Kick Dansestudio. Til tross for at dette ikke er perfeksjon hele veien er det mye entusiasme og sjarme som skinner igjennom hele veien gjennom dansen. Det er også et bredt spekter av dansere i alle aldre og av begge kjønn.

Det er ikke bare dans i filmen. Kick Dansestudio har laget dette showet og har hele 30 år med dans bak seg. Danserne er unge og vi får se hvor mye dans og fellesskapet betyr for danserne. Vi får også litt innsikt i hvordan instruktørers møte med dansen og vi får se at de har et nært forhold til dansestudioet som virker å ha et meget godt miljø som bryr seg om danserne.

Det er mye følelser i dans og mange dansenumre er veldig organiske og individtilpasset i opptredenene. Imens de aller yngste gjør sitt beste og fremstår som sjarmfulle i sitt uttrykk, ser vi at dansen blir mer proff med alderen på danserne. Men alle skal begynne et sted og det er kjekt å se utvikling i dansen med alderen. Men heldigvis viser det seg at dansegleden det viktigste uansett alder. Selv om filmen kan bli litt intern til tider skjønner jeg at det er litt fokus på den damen som har betydd aller mest for Kick siden starten. Og da tenker jeg på Ruth som bygde opp dansestudioet fra starten og har vært med hele veien gjennom utviklingen og veksten i 30 lange danseår.

Dette er en dokumentar med dansen i fokus og det er herlig å se hvordan store dansestudioer drives i lille Norge. Det skinner igjennom at dansen betyr mye for alle de involverte. Det gjør dette til en fin dokumentarfilm å se om du liker å få et innblikk i hva dans betyr for unge i dag. Filmen er ikke den mest fiffige, men gjør sakene sine solid. Det gjør at filmen tidvis gir oss stor dansemagi og kule øyeblikk. Personlig likte jeg veldig godt intervjuene som fungerer som lim i filmen. De gir oss mye input rundt dansen og det som rører seg i Kick Dansestdio. Men til tross for dette, kunne nok filmen ha favnet litt bredere og ikke vært fullt så intern, men det var nok noe av intensjonen også at filmen skulle fungere som en minne for 30 år med instruktør Ruth i Kick Dansestudio og hennes farvel med alle.

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm
Les mer om dokumentaren