Anmeldelse av Johnny English Strikes Again, engelsk (britisk) film fra 2018

Action, Eventyr, Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 6 år

Rowan Atkinson fornekter seg ikke

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 09.04.2019]

Rowan Atkinson er og blir Mr.Bean for hele verden. Men han har også en rekke andre karakterer på sin CV som har tatt sin plass i filmverden. James Bond sin motvekt heter helt klart Johnny English og er gestaltet av Rowan Atkinson i storform. For det er liten tvil om at Atkinson storkoser seg i rollen som den udugelige britiske agenten, men om alle andre koser seg like mye i selskap med Mr.English er noe uklart.

Verden står ovenfor en trussel som viser at cyber-terror kan utslette hele verden med et tastetrykk. Når alle aktive agenter blir tatt av dage, står den britiske etterretningen igjen med kun én mulighet. De er nødt til å reaktivere de agentene som har lagt tjenesten på hylla, og en av disse er den særdeles ukompetente Johnny English (Rowan Atkinson) som på største mulige flaksavhengige vis kommer stadig nærmere fienden.

Min beundring for Rowan Atkinson er bygd på en relasjon som startet i den spede begynnelsen til karakteren Mr.Bean og som har bygd seg opp gjennom en rekke små roller, stand-up show og flere større roller innen film. Mr.Bean vil for alltid stå sementert som hans største prestasjon, men jeg synes faktisk at karakteren Johnny English også har noe ved seg. Vi har tidligere sett Johnny English i to helt ålreite filmer, men nå har også den klumsete engelske agenten fått filmen som gjør at han kan smykke seg med en trilogi på CVen. Jeg tenkte aldri at jeg faktisk hadde et behov for å se en tredje film om Atkinsons agent, men det var heller ikke dumt å se hvor det hadde blitt av ham.

Atkinson er klar over sin begrensing som skuespiller, og vet at det er vanskelig å komme utenom de trekkene som gjorde ham verdensberømt. Dette er ting han har tatt med seg inn i karakteren Johnny English, hvor han også tatt med seg selvtillit og arroganse som en del av pakka. Det oppstår situasjon etter situasjon hvor dette sørger for morsom slap-stick, dialog og mimikk som trimmer magemusklene, men KUN om du velger å gi deg helt over til filmens håpløst dumme kjerne. For om du velger å plukke på detaljer og ikke er fastlåst på at dette er tøysete humor, vil du nok gå på en kjempesmell.

Filmen er den tredje om Johnny English, så det skal vel være ganske tydelig hva slags type film dette er – om du da har sett noen av de andre filmene. Som humor er dette ganske rett på sak. Det er fokus på det Rowan Atkinson kan, og det han kan er noe han mestrer godt. Jeg tar meg selv i å le ved de mest tullete situasjonene som drar strikken litt vel langt, mye grunnet den komiske timingen til Atkinson. Når det gjelder filmen og historien så synes jeg Johnny English har sett bedre dager. De forsøker å holde det aktuelt gjennom å involvere cyber-terror, noe som selvsagt blir en utfordring for den teknisk ubegavede agenten. Det skaper mange scener hvor English får noe å jobbe opp mot, men det blir aldri verken spennende eller hysterisk morsomt. Likevel synes jeg ikke Johnny English er en sterk eller minneverdig film. Det føles som et langt kapittel av en komiserie, eller en liten forlengelse av film nummer to (som het «Johnny English Reborn»), og behovet for å utbrodere denne historien i en hel spillefilm er litt overkill.

«Johnny English Strikes Again» er en helt OK film, men mangelen på en skurk som fungerer godt nok i dette tøysete agent-universet er absolutt til stede. Skuespilleren Adam James er sjelløs og mangler karisma i sin rolle, slik at han blir forglemmelig selv om han dukker opp i en rekke viktige scener. Artig nok spiller Olga Kurylenko («Quantum of Solace», «Oblivion» og «Hitman») en sentral rolle i denne filmen og tar med seg nok star power til at man føler at mye av det som går tapt i skurken blir hentet inn hos Kurylenko. Hun spiller opp Atkinson på godt vis og blir en del av et velfungerende trekløver sammen med Ben Miller ("Paddington 2" og "Johnny English").

Totalt sett så er det noen oppturer og noen nedturer med «Johnny English Strikes Again», og filmen er dermed helt på det jevne. Det er intet must å se filmen (det er tross alt den svakeste av de tre filmene og vi har ikke akkurat ventet oss i hjel på å få en Johnny English-trilogi), men du påføres heller ingen skader av å se den. Med tanke på hvor det bærer hen i denne filmen, så regner jeg virkelig ikke med å kunne se et fjerde kapittel i franchisen. Det føles ut som luften er ute av ballongen.

- Johnny English Reborn - Til tider morsom og litt ujevn Bond-parodi
- Johnny English - Ikke den helt store agentkomikken

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

• Dagens Nyheter
  • Kulturbloggen.com
  • Sensacine
  • The Straits Times (Singapore)
  • GeekNinjas.se
  • Stuff.co.nz