Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Jesus Of Nazareth, engelsk (britisk) miniserie fra 1977

Drama Spilletid: 371 minutter Aldersgrense: 11 år

En proff og klassisk miniserie om Jesu liv

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.04.2019]

Alle har vel hørt om Jesus og har et forhold til historien om han på et eller annet plan i livet. Jesus levde et liv som skulle få vesentlig betydning for alle troende på Gud og skapte grunnlaget for religionen vi i dag omtaler som kristendom. Dette er et imponerende filmverk for sin tid, som følger historien om Jesus helt fra litt før han ble født av Jomfru Maria og gjennom hele livet til døden på korset med et lite etterspill...

Annonse:

Dette er fjerde påsken på rad jeg setter med ned med en filmatisering av Jesus-historien som en sterk kontrast til alt påskrkrim og annet fokus i påsken. Det er jo tross alt Jesus som er grunnen til at vi har fri og feirer påske hvert år, noe som er til glede for liten og stor. Derfor vier jeg litt tid til et miniserieverk om Jesus fra 1977 som har fått god score på IMDB.com. Pave Paul VI hadde også en finger med i spillet om at denne filmatiseringen av Jesus ble laget, da han utdypet at han ønsket en film om Jesu liv. Og to uker senere ble det klart at det ble film og at Franco Zeffirelli ble tilbudt rollen som regissør.

Jesus blir beskrevet som en uselvisk og tvers igjennom godt menneske i miniserien. Hans utseende er også svært vestlig preget i miniserien. Det vil si en pen ung, lyshudet mann med blå øyne, velstelt skjegg og langt hår. Dette er i lang tradisjon med de mange bildene som er malt og tegnet av menneskesønnen. Jeg synes også Jesus er en person som vi kan lære mye av i dag også, selv om man ikke er kristen. Det er noe skikkelig edelt over Jesus. Han setter andre over seg selv og holder av de svake og syke. Jesus blir beskrevet som et menneske med medfølelse for alle rundt seg. Hans oppdrag er vanskelig og tornefullt. Han skal bære hele menneskehetens synd på sine skuldre. Uansett om man er fan av religion og ikke, er Jesus et skikkelig, fredelig og godt forbilde og rollemodell, som det er lett å trykke til sitt bryst. Vi får også se at Jesus, blir mer enn et menneske når han gjør mirakler og beseirer døden.

Nå er jeg langt fra noen teolog, men etter mine bedømminger er dette velmenende og utstøtende presentert i en god kristen ånd. Det er mye detaljer her, men også noen detaljer som ikke er med som eksempelvis da Jesus gjør vann til vin under bryllupet i Cana. Det blir også noen forkortinger og andre avvik fra skriftene som er gjort for å lette arbeidet med å gjøre Jesu liv om til film på bare seks timer. De bibelske tekstene om Jesus skildrer en del voldsomme saker som barnemord, korsfestelse og lignende. Mange slike detaljer er med i miniserien, men er skildret fra kameravinkler som kun antyder volden i bakgrunnen, heller enn å vise den direkte. Med dette står denne filmproduksjonen i sterk motsetning til ‘The Passion of the Christ’ som viser alt til punkt og prikke.

Serien går litt sakte frem, og det tar rundt en time før Jesus blir født, men likevel er det spennende å se hvordan miniserieskaperne har valgt å løse en filmatisk versjon av historien om Jesus, som har preget folk verden over i generasjoner. Dette er et svært dramapreget verk som behandler Bibelens budskap og tekster med stor respekt. Om du er kristen eller har litt interesse for bibelhistorie, så er dette noe du må få med deg. Dette er en tidvis pompøs versjon og viser nok ikke helt den usminkede eller kjøkkenbenkrealismen som enkelte kanskje savner av noe slikt. Men til tross for dette, synes jeg serien er godt laget på en måte som minner litt om de store Bibelfilmklassikerne som ‘Ben-Hur’ (1957), ‘De ti bud’ (1956) og ‘Bibelen’ (1966).

Miniserien kan for noen virke litt stillestående og seigtflytende, men likevel er historien interessant å følge, med stor utbrodering. Med det har produksjonen viet mye tid til å feste både skrevne detaljer fra Bibelen og annet tillagt dramatisering, som kan ligger mellom linjene, til filmrullen. Alt er filmatisert på engelsk og ikke originalspråket til Bibelheltene. Dette fungerer bra med seriøse rolleprestasjoner, som ikke faller i fellen fra å bli for teatralsk, selv om det snakkes særdeles tydelig hele veien og alt føles litt seriøst og typisk for tiden serien er laget under. Det er åpenbart at dette er gjort for å behandle Bibelens innhold med stor aktelse.

Kostymene og sminke er god og dette virker som en bra påkostet Bibel-filmatisering. Skuespillerne spiller bra for sin tid. I hovedrollen finner vi den noe ukjente Robert Powell som Jesus. Ellers krydres rollelisten av Oscarvinnere som Anne Bancroft, Ernest Borgnine, Laurence Olivier, Christopher Plummer, Anthony Quinn, Rod Steiger, James Earl Jones, og Peter Ustinov. Det er også mange statister i filmen, som skaper et proft preg i mange større scener. Fotoet er svært oversiktlig filmet med både variasjon av nærbilder av de som snakker og er i bildet og foto som viser oss den store helheten. Filmen er filmet på flotte lokasjoner som krydrer produksjonen og dens visuelle fremtoning. Serien er bra frisk i fargevalgene og dette lyser frem av gjennomtenkt scenografi.

Konklusjon
Alt i alt må jeg si at jeg var litt imponert over hva denne miniserien klarer å stille opp med. Reint filmatisk er miniserien svært gjennomarbeidet. Det merkes at det har vært jobbet mye med produksjonen i alle ledd. Innholdet er også bra og det er et driv som dramamessig holder koken hele veien, gjennom seks gode timer. Det gjør dette til et godt alternativ å bruke tid på i påsken, for å lære mer om hva som er grunnen til at vi feirer påskehøytiden. Undertegnede så serien på DVD, og den kan i skrivende stund bestilles på Platekompaniet.no (UK-import) for den nette sum av 89 kroner.




Les også anmeldelser i samme filmserie:
- The Passion of the Christ - Den ultimate Jesus-filmen!

Diskusjon

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
Underspalter:
- Klassiker - Les flere.
Les mer om miniserien
Gjennomsnittskarakter:
(5,1 av 6 - 8 stemmer)

Kritikker i media

  • Filmfront
  • Verdens Gang

Land:

Storbritannia, Italia

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Incorporated Television Company, Sir Lew Grade Productions

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2019 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.