Anmeldelse av Shane, amerikansk film fra 1953

Drama, Western Spilletid: 118 minutter

Den ensomme rytter blander seg i andres bråk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.04.2019]

Filmen bygger på den klassiske historien som du har sett utallige ganger etter dette. Det dreier seg om den ensomme rytter som finner en ranch og knytter seg til den for å beskytte folkene som bor der mot en terroriserende gjeng. Filmen starter med at en gutt i ung skolealder spionerer på en hjort i elven. Gutten spenner spretterten, men så kommer en cowboy ridende forbi dem. Dette er det første møtet mellom Shane og Joey Starrett. De to skal gjennom filmen få et veldig spesielt forhold...

Jeg elsker stemningen i filmen. Den bygger seg opp herlig underveis i filmen. Vi vet jo hva som må komme, men likevel er filmen veldig fornøyelig hele veien, slik en god westernfilm skal være. Musikken er litt smålystig og leker med ørene våre i det solrike og flotte landskapet vi tar del i. Og selv om det ikke er så alt for mye som skjer, kler det filmen å ta det litt langsomt og med små interessante detaljer i bildet og annet å følge med på til en hver tid. Det skaper ekstra stemning når det bygges opp rundt rollefigurene og det som skjer på denne måten.

Digger enkelte scener som da Shane viser karakter, som da han bestiller brus i baren på saloonen foran alle de tøffe karene. Shane er en mann som heller ikke bryr seg om hva folk synes om ham. Han kjører fult å helt sitt eget opplegg og liker seg alene og helst i linjen for konflikter han kan forsøke å rydde opp i for andre. Det vil si at Shane er en ekte helt på film og gjør seg ypperlig i denne filmen som mange filmer har hentet inspirasjon fra etterpå.

Shane er mann av gode verdier og han viser gjennom filmen at han bryr seg om dem rundt seg, men knytter seg ikke mer til folk enn når han vet når han er ferdig med et oppdrag. Filmen er også erketypisk amerikansk der våpen står sentralt og retten til å bruke dem i selvforsvar. Vi får blant annet se en god del kreative måter å omgå loven på i filmen.Vi snakker vitner, luring for å få en til å ta frem pistolen og bam der har du et lovlig drap.

Filmen er laget i det som ble omtalt som ‘Technicolor’, og jeg må si jeg falt pladask for det visuelle inntrykket i filmen. Sjelden har jeg sett en mer gjennomført film når det gjelder bakgrunner. De majestetiske fjellene i bakgrunnen rundt byen og ranchen er direkte nydelige og kunne lett vært solgt som postkort alene. Fargene er jo også imponerende klare og fine, og krydrer mye av inntrykket i filmen.

Om du ikke har sett Shane og elsker westernfilmer, bør du skaffe den og se den med en gang. Dette er en fest av en film, som inneholder mye minneverdige scener og annet knask som gjør at tiden flyr mens du ser på filmen. Nå er jo historien litt enkel, men det er innholdet som teller mest i denne filmen og hvordan scenene er gjennomført, og så kan det heller ikke holdes mot filmen at andre har kopiert så mye fra filmen i ettertid. Med andre ord er Shane en ekte westernklassiker som må sees og nytes, i all sin vellykkethet og solide fremtoning. Dette er en erketypisk western, som du ikke glemmer så lett at du har sett.

- Giganten - Femtitallets svar på 'Tatt av vinden'

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm
- Klassiker - Les flere.