Anmeldelse av Luftens siste mester (The Last Airbender), amerikansk film fra 2010

Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 103 minutter

Luftens siste mester - Trailer 19.07.2009

Et hån av en fantastisk serie

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 02.05.2019]

The Last Airbender er en film av M. Night Shyamalan og er basert på første sesong av serien Avatar: The Last Airbender. Filmen handler om Aang (Noah Ringer), avataren. Aang er luftens siste mester og ønsker å ta hevn på ildnasjonen, som tok over verden mens han var frosset i isen i 100 år. Anmeldelsen er uten spoilers

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Jeg elsker serien filmen er basert på, og når jeg hørte at det eksisterte en film om den første sesongen, ble jeg skeptisk. Man kan ikke stappe alt innholdet av første sesong i en film på halvannen time. Jeg ble også informert av en venninne at jeg burde ha lave forventninger. Når jeg skulle se filmen ble forventingene mine enda lavere da jeg så filmen var skrevet og regissert av Shyamalan. Shyamalan har laget noen gode filmer, men i det siste har manusene hans gitt lite mening, i tillegg til teit dialog og håpløs regi med unødvendige kamerabevegelser og vinkler. Etter jeg så Signs og the Happening ser jeg et mønster i Shyamalans filmer: Han liker å overkomplisere alt. Det skal sies at han har tatt seg opp igjen med Split og Glass, så det finnes dog håp.

Jeg er veldig skuffet over filmen, The Last Airbender. Som en fan av serien er filmen ekstra fornærmende, men det er generelt en dårlig film. Jeg tror jeg hadde likt den like lite hvis jeg ikke hadde sett serien. Filmen har ingen struktur og består bare av karakterer som drar steder av liten grunn. De har kanskje en grunn, men vi får ingen dybde i karakterer eller historien. For det første er filmen for kort. Det føles ut som jeg er en pingpongball som spretter fra sted til sted uten mål og mening.

Filmen mangler noe av det viktigste en film skal ha: Karakterbygging. Karakterene i serien er utrolig gode, men her fokuseres det kun på hvor og hva og ikke hvorfor. Personlighetene uteblir. Det jeg kanskje ble mest skuffet over er nok karakterene Zuko (Dev Patel) og Ozai (Cliff Curtis). Zuko i serien er en av de beste antagonistene jeg har vært borti, men i filmen finnes det ingen personlighet. Vi får vite bakgrunnen til Zuko her med da er vi tilbake til for mye hva og for lite hvorfor/hvordan. Når det kommer til ildherren i serien er han en skremmende type spilt av Mark Hamill. I filmen er han en lite skummel type som egentlig ikke burde vært der. I serien visste vi ikke hvordan han så ut før tredje sesong. Vi så ham kun som en skygge, noe som bygger på Jaws-effekten.

Jeg sammenlikner mye med serien, men det er ikke den eneste grunnen til at jeg mener filmen er dårlig. Som jeg nevnte henger ikke historien på greip og karakterene er hule. Alle skuespillerne er i laveste klasse. Det er egentlig bare tre stykker som ser ut som de bryr seg litt, og det er Dev Patel (Zuko), Shaun Toub (Iroh) og Aasif Mandvi (Zhao). Alle heltene er spilt som om det skulle være en andreklasseavslutting.

Det hjelper jo ikke at det er mange replikker som er typisk Shyamalan i filmen. Disse replikkene ytres kun for at vi som publikum skal få rede på det.

Det er nok av action i filmen, men det fungerer heller ikke. Spesialeffektene ser latterlig dårlige ut og når de blir brukt til action er det som regel skuffende. Ett eksempel, er en scene der seks earthbendere løfter en stein. I serien kunne seks personer løfte en krigstank. Det er så dumt at det ikke blir gjort mer med spesialeffektene. Det hjelper også lite at regien til Shyamalan er merkeligere enn noen gang. Jeg tenker spesielt på en scene hvor det blir filmet én actionscene i én tagning. Dette funker ikke, for kameraet kommer ikke til mange steder og vi ser lite av det som foregår. Det er det motsatte problemet Michael Bay har, for han klipper for mye, men Shyamalan klipper for lite. Det skal sies at action skal klippes raskt, for da er det mer intenst. Bare ikke fullt så raskt som Bay.

Denne filmen provoserte meg på et nivå jeg ikke trodde var mulig at en film kan provosere. Jeg liker den kanskje litt mindre enn de som ikke har sett serien, men den fungerer ikke på mange nivåer. Effektene er dårlige, det finnes ikke flyt i filmen. Karakterene er kjedelige og skuespillet er trist. Det var generelt en dårlig idé å lage en sesong til en film.

Terningkast: 1

- Glass - Superkreftenes sluttkamp er en variert opplevelse
- Split - En god psykologisk thriller fra M. Night Shyamalan
- The Visit - En leken og frisk Shyamalan er tilbake!
- After Earth - After Shyamalan?
- The Happening - Ukens Happening
- Lady in the Water - Et annerledes eventyr satt til vår tid
- The Village - En av Shyamalans mer undervurderte filmer
- Signs - Fengende romvesenfilm, men drar noe ut
- Unbreakable - En annerledes superheltfilm
- Den Sjette Sansen - Fantastisk kul ved første gjennomsyn

30.12.2011 sier Pål Frostad: Takk for tipset, da bør jeg ta meg en kikk på serien :)
30.12.2011 sier trineee90: Enig, filmen er forferdelig dårlig. Men serien er fantastisk på alle mulige måter, anbefaler den! :)
15.09.2010 sier Tore Andre Øyås: Filmen er jo veldig effekttung og tidvis meget store sett med kulisser osv. Derfor blir det veldig "plastisk" av og til, altså litt for tydelig kulisser liksom, særlig når man ser at det er blu-screen bak i tillegg. Men bevares, ikke la deg skremme av dette, det er jo så utrolig mange verre eksempler på dette, også i nyere filmer! :-)
15.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hm. Jeg har sett litt på TV-serien, så jeg har egentlig store forhåpninger til denne, som for så vidt blei jekka litt ned av anmeldelsen din. Dumt å høre at det ser litt plastisk ut, da, for jeg hadde virkelig håpa at de hadde tatt seg tid og råd til å bygge opp reint fysisk de fantastiske setta vi ser i serien. Men altså, dette er en film jeg må se uansett, føler jeg :)

Omtalespalte: Fantasy

Her finner du omtaler av fantasyfilmer.
Les flere spalteomtaler: Fantasy
- DVD / Blu-Ray - Les flere.
- Acionfilm - Les flere.

• Smis.no