Anmeldelse av Over the Top, amerikansk film fra 1987

Action, Drama Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 15 år

Verden møter ingen på halvveien...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.06.2019]

Lincoln Hawk er en lastebilsjåfør som driver med håndbakk på siden for å tjene ekstra penger imens han prøver å skaffe seg sitt eget liv og virke. Hawks fremmede kone Christina, som veldig syk, ber om at Hawk plukker opp sin tiårige sønn Michael på militærskolen, slik at de to kan bli kjent med hverandre. Hawk hadde forlatt dem ti år tidligere. Michaels morfar Jason Cutler er en velstående mann som hater Hawk og avviste datterens forhold til ham. Cutler mener Hawk ikke har rett til å være i sitt barnebarns liv. Michael er i utgangspunktet veldig bitter mot Hawk og behandler ham med forakt i begynnelsen, men de to skal vise seg å få et sterkere forhold med tiden, og det viser seg raskt at Michael skjønner at faren har nok å stri med og at de to er mer like enn han først trodde...

Filmen begynner veldig rolig i en dramaaktig tone. Historien er ganske enkel og typisk. Far kommer og henter sin sønn. De er veldig langt fra hverandre men kommer litt og litt nærmere hverandre. Og så er jo dette også en sportsfilm, siden faren driver med noe så mandig som håndbakkmesterskap med de mildt sagt største gutta i klassen. Dette blir også Hawks mulighet til å komme seg ut av det livet han lever, da selvsagt om han vinner mesterskapet slik at han får penger og egen lastebil.

Filmen var helt annerledes enn jeg hadde trodd på forhånd. På coveret ser dette ut som en hardbarka actionfilm, men det er overraskende mye drama i filmen. Det er også ikke å komme unna at det er en god del klisjeer innbakt i filmen. Du får også en god dose ‘hverdagsfilosofi’ i filmen. Filmen forteller oss at alt ligger i innstillingen til livet og at det er menneskelig å feile, men man må få en ny sjanse til å rette opp igjen skaden.

Vi får gjennom filmen se en fars kamp for å ta seg av sønnen sin og veien dit går gjennom et håndbakkmesterskap. Det blir også en viss kamp mot sønnens morfar som er litt av en slemming. Det gjør filmen til en berg og dalbaneopplevelse fra det litt triste og sentimentale til det mer actiondrevede. Det hele utvkiler seg til litt sportsfilm mot slutten.

Filmen strutter også av 1980-tall i alt fra klesstil, hår og til musikk. Men jeg føler filmen mangler noe i oppbygning. Det ser ut som filmskaperne ‘safer’ for mye. Filmens dramascener halter ofte litt og det er i actiondelen at filmen har mest å komme med, selv om det ofte er litt voldsomt der også. Sylvester Stallone spiller hovedrollen og det gjør han på greit vis. Han er filmens ubestridte midtpunkt, selv om dette ikke er den mest typiske Stallonefilmen, til det er dette tidvis for sensitivt og med for mye følelser.

De kuleste scenene i filmen er håndbakkøyemed. Når han hovedpersonen snur kapsen føler han seg som en annen person og når han i tillegg skifter grep, er det ingen som kan stoppe ham i håndbakk. Det er moro med håndbakkmesterskapet med de intense øynene og all testosteronet med de gigantiske karene som ser ut som de er minst 50 prosent større en hovedpersonen.

Alt i alt er dette en grei filmopplevelse, som dog inneholder litt mye hummer og kanari. Det gjør også at jeg ikke klarer å omfavne filmen helt slik jeg hadde ventet. Mulig dette fungerte bedre på slutten av 1980-tallet, men i dag føles dette faktisk ganske midt på treet. Heldigvis har filmen noe kulhet å fare med og vil kanskje for noen være en grei film med en passe inspirerende historie og god moral i bunn. Jeg følte meg dog noe lurt. Hadde trodd jeg skulle få en actionfilm som var noe ‘over the top’, men fikk en sippefilm med viss dose håndbakktestosteron. Uten å avsløre for mye, er det er også alt for lett å skjønne hvor dette bærer hen. Det gjør at jeg holder tilbake noe av min begeistring for filmen.

- The Delta Force - Delta Force er svært artig for actionjunkies

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Arizona Daily Star