Anmeldelse av Idiotene (Idioterne), dansk film fra 1998

Komedie, Drama Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 18 år

Både svært original og sinnssyk på samme tid

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.01.2014]

En gjeng ‘vanlige’ mennesker har funnet ut at de vil kaste alle hemninger og spille idiot eller tilbakestående om du vil. Her blir vi med dem rundt i deres liv som lykkelige ‘idioter’. De prøver ut sine egne og andres grenser gjennom å spille åndssvak. Ved å fremstå slik, blir de oppfattet og tatt i mot på en helt annen måte enn om de hadde vært seg selv, og det gir dem lykke. De vil med sin oppførsel statuere eksempel for resten av samfunnet. Vi følger våre ‘idiot’-venner gjennom en liten periode i deres liv. Idiotene mener at alle har en idiot som vil frem, og da skal ikke de stoppe den når den kommer, men heller slippe den ut...

Filmen begynner med at en dame sitter på en restaurant og kikker bort på en mann som virker litt tilbakestående. Han blir matet av en annen myndig dame. Den tilbakestående mannen begynner å gå rundt og hilse på alle de andre gjestene. Kelneren på restauranten sier at de må ta hensyn til de andre gjestene og at de da må gå. De drar og kommer seg ut i bilen der det blir avslørt at alle bare spilte for å slippe regningen. Med denne mildt sagt merkelige begynnelsen vet vi ikke helt hva vi skal tro om resten av filmen.

På coveret står det idiotene, men hva er vitsen med alt dette idiotiet? Jeg bruker ordet idiot mye i denne anmeldelsen og det er ikke for å støte noen men mer fordi det er det filmskaperen har innprentet meg med som seer av denne filmen, og fordi at det virker meget idiotisk å spille tilbakestående når man ikke er det. Det blir mange spørsmål man stiller seg i løpet av filen som: Er det helt ukomplisert å være ‘idiot’? Har man rett til å missbruke andres tillit fordi man later som man er noe mer enn det man virkelige er? Hva er en idiot? Svarene må du nesten komme med selv når du tolker filmen.

Vi lever i et samfunn der folk blir rikere og rikere men ikke lykkeligere. Her går man svært langt med å fremstille idiotens plass i samfunnet. De mener at en 'idiot' er framtidens menneske. Hvordan kan man så forsvare å spille idiot? Og det kan man heller ikke ifølge hovedrolleinnehaver Stoffer, men han mener videre at alle har en 'idiot' i seg som vil ut. Mange elsker nok tilbakestående mennesker. De er ofte så tvers gjennom ærlige og viser alltid alt med kroppsspråket hvordan de har det. Man ser også her at vi ‘andre’ som forholder oss til idiotene er svært overtydelige og tolererer litt mer enn det man vanligvis ville gjort med et menneske som man mener burde vist bedre.

Det er bra mye humor i denne filmen også som det ofte pleier å være i mange av Von Triers filmer. Han viser med det at han ikke bare mener alvor med dette mildt sagt kunstnerisk absurde verket. Humoren er lagt opp som situasjonskomedie der vår idioter spiller og får reaksjoner fra vanlige folk rundt dem. Det er blant annet moro når idiotene er på besøk hos en fabrikk som produserer Rockwool og de får trykke på maskinene. Når de skal dra fra fabrikken setter en av idiotene seg i førersetet på minibussen og kjører som en idiot til fabrikkarbeiderens store overraskelse, og slike scener er det mange av. Noen vil nok ikke le av dette fordi det balanserer på en tynn etisk knivsegg, men jeg tar dette som forsøk på å si noe om tilbakestående i samfunnet og hvordan man oppfatter dem.

Dette er en svært unik film og ligner ikke på noe annet man har sett. Lars Von Trier har laget denne filmen og han slutter aldri å sjokkere. I denne filmen, som kom ut tilbake i 1998, har Lars Von Trier laget noe skikkelig rart. Han forsøker å komme med noe helt nytt hver gang han lager film og dette er kanskje en av hans mest vanvittige ideer. Han var også med å flytte grenser her. Man får eksempelvis en gruppesexscene der en ikke legger skjul på noe. Slikt har man ikke sett på film før. Hele filmen virker som den er et eksperiment der Lars Von Trier forsøker å utfolde seg. Det er til tider ubehagelig å se på, men det må man bare forvente etter hvert når Von Trier kommer med ny film.

Stilen er også svært spesiell. Von Trier lager en såkalt dogmefilm der det er visse regler som gjelder for hvordan man kan skape filmen. Som om at man ikke kan legge til lyd, lys eller effekter. Det gjør at filmen virker veldig dokumentarisk i sin stil. Hele filmen er jo mildt sagt sær og smal. Von Trier har valgt å bruke forskjellige teknikker for å fortelle det som skjer. Han skildrer med kameraet som en flue på veggen og kommer innimellom og intervjuer de som er med i filmen som om dette ikke skulle vært fiksjon. Man får inntrykk av at det faktisk er Lars Von Trier som lager en ekte dokumentarfilm om disse idiotene.

Om du synes eksempelvis dogmefilmen Festen var drøy kost, overgår denne filmen den glatt og flytter våre grenser om det er lov å presentere på film. Men i Festen er det litt lettere å identifisere seg med karakterene og man føler med dem. Her blir det litt for rart til at man klarer å engasjere seg helt i dette. Det er nok litt forskjellig hva folk får ut av filmen. Om man ikke har så høy 'moral' så kan dette sikkert være riktig så underholdende og morsomt, men for folk flest blir nok dette litt for drøy kost. Man kommer riktignok litt mer innpå disse rare menneskene etter hvert, men da har nok dessverre sikkert minst halvparten allerede blitt skremt bort. Von Trier er god på det å skape sterke øyeblikk, men selv om noe treffer meg her så føles dette som han går litt for langt og har begitt seg ut på mer enn han kan klare å gape over. Dette blir kanskje litt mye til tider, og det henspeiler jo også filmens siste replikk også på: 'Det er nok nå Karen, skal vi gå'.

Dette er en film der krever svært mye av skuespillerne og de må gi svært mye av seg selv. Det er ikke alle som kunne gjort denne filmen uten å flytte sine egne grenser for kunsten. Skuespillet er også svært solid over hele linjen, spesielt av Nikolaj Lie Kaas som gjør en flott rolle som Jeppe. Andre som også overbeviser er Bodil Jørgensen og Anne Louise Hassing for å trekke fram noen.

Det virker som Lars Von Trier ‘føkker’ litt med oss med å lage denne filmen. Jeg vil nok tro at han nok hadde det mye morsommere når han lagde filmen enn det vi hadde da vi så den. Jeg må si at dette er svært unikt som film, men ofte er det ikke langt fra geni til idiot, og denne filmen tipper litt over innimellom. Men jeg klarer ikke ta denne filmen nok seriøst til å virkelig omfavne den. Likevel synes jeg at filmen gir meg noe og er såpass annerledes at jeg gir den litt honnør for forsøket på å skape noe helt nytt. Lars Von Trier har mye sprell og vanvittige ideer når han lager film og denne filmen er et godt eksempel på det. Von Trier har jo en særdeles god og filmografi og kommer alltid med så mange spennende utgangspunkt for å lage film. Han eksperimentelle med filmen på en helt ny og leken måte som vi filmelskere bare bør ta i mot med takk. Hvis man vil ha en avveksling fra hverdagens Hollywoodfilmer og er beredt på å møte det ukjente og absurde kan denne filmen være verdt et forsøk.

- Nymphomaniac - Erketypisk Trier, dog uten den helt store effekten
- Melancholia - Mektig og vakker dommedag
- Antichrist - Originalt og dystert verk, men som blir litt for sykt i lengden
- Direktøren for det hele - Sært, mørkt og morsomt med en eksperimentell form
- Manderlay - Begynner litt trått, men kommer seg voldsomt underveis
- Dogville - God samfunnskritisk film som er verdt å få med seg
- Lars von Triers fem benspænd - Du vil gå smilende ut av kinosalen etter denne godbiten
- Dancer in the Dark - Hjerteskjærende musikal helt utenom det vanlige
- Breaking The Waves - Kjærlighet er en mektig kraft og får oss til å gjøre mye rart!
- Europa - Mesterlig snuoperasjon som viser mer av potensialet til Von Trier
- Medea - Usedvanlig vakkert foto, men resten av filmen når ikke helt ut
- Epidemic - Lars Von Trier ‘Fucker’ med oss i sin andre film!
- Forbrydelsens element - Von Triers debut er en vakker kunstnerisk murstein av en film

• MovieMartyr.com
  • TheMovieReport.com
  • New Times

Danmark

Dansk

SVT Drama, October Films, Danmarks Radio (DR), Zentropa Entertainments, Nordisk Film- & TV-Fond