Anmeldelse av 99% ærlig, norsk dokumentar fra 2008

Dokumentar Spilletid: 74 minutter

100 prosent ærlig neste gang, vær så snill?

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 29.12.2009]
Jeg tviler ikke på at disse ungdommene har en historie, men den kommer ikke godt nok fram.

La meg få si dette med én gang: jeg syns det er veldig vanskelig å anmelde dokumentarer. Særlig om temaer som i utgangspunktet ikke opptar meg så veldig. Så kan du jo vurdere sjøl om du vil ha det i bakhodet mens du leser.

Denne følger altså hiphopgruppa Forente minoriteter gjennom ett år der de jobber med plateproduksjon. De fire ungdommene er fra fire forskjellige land - Uganda, Irak, Bosnia og Pakistan - men de har likevel det til felles at de blir møtt med fordommer, har måttet lære seg et nytt språk og har blitt nødt til å flykte fra hjemlandet sitt.

Når jeg sier innledningsvis at dette ikke egentlig er et tema som opptar meg så veldig, så er det ikke sånn at jeg syns det er skikkelig kjedelig. Jeg er mer... nøytral, liksom. Og kanskje er det òg like greit, for det førte til at jeg møtte filmen med et åpent sinn uten forventninger. Og etter at jeg hadde sett den, var jeg like nøytral. Og med dét konkluderer jeg at filmen som en dokumentar ikke greide å ta meg inn i den på samme måte som for eksempel Michael Moore er så flink til. Jeg mener, det er jo en grunn til at sistnevnte er verdenskjent, og at Rune Denstad Langlo ikke er det. Altså, nå i det siste har han jo fått en del oppmerksomhet med Nord, men... du tar poenget. Nord er jo forsåvidt heller ikke dokumentar.

Noen intervjuer her, litt musikkvideo der. De fortalte om bakgrunnen sin og musikken. Begravelsen til mora til han ene blei filma. Og jeg syntes det var rørende da han begynte å grine da han snakka om henne litt etterpå. Litt artig er den og. Lillebror i studio-scena er jo faktisk beint fram herlig. Men jeg er fortsatt nøytral, altså. En jeg kjenner sa så flott at dette var en film Siv Jensen burde se, men jeg som tilhører stikk motsatt ende av den politiske skalaen enn Siv, følte ikke noe særlig mer enn ellers om innvandrere. Så hvorfor skulle Siv gjøre det? Dette er ikke helt en musikkdokumentar, og ikke helt en innvandringsdokumentar. Isteden er den en ganske halvhjerta utgave av begge på én gang. Og stort sett er den egentlig ganske kjedelig.

Bosnieren var ganske heit, da.

- Welcome to Norway - Artig komedie basert på en original ide
- Jag etter vind - Pent om familiegnisninger