cuegirl

Eventuelt åpne filmlister

Se brukers åpne filmlister

Profiltekst

In my world everyone is a pony, and they all eat rainbows, and poop butterflies!

Jeg er visstnok søt. Og jeg digger film. Det gir meg jo godt nok grunnlag for å være her! Kanskje ikke..

Jeg er altfor liten, fra Oslo, og min historie er som så:

Film har vært markant i livet mitt siden den kveld mamma tvang meg til å se E.T. : The Extra-Terrestrial , da jeg var 4 år gammel. Jeg hulket og gråt og gjemte meg under stuebordet, mens mamma dro meg frem og skjønte ikke hvorfor en så søt skapning som E.T. kunne være fryktinngytende, ekkel og gruelig fæl. Men det syntes jeg, og har desverre hatt en merkelig form for fobi siden den gang, når det kommer til utenomjordiske vesener med epleformede hoder.

Når jeg begynte i barneskolen fikk jeg en venninne, som jeg ofte dro på kino med. Den gang en filmbillett kostet kun 20 vakre kroner. Utover vennskapet vårt som varte i mange år fikk vi oss en stor favorittfilm: The Fifth Element. Og sci-fi-feberen fortsatte.. For jeg husker ferskt i minnet at vi fikk se Star Wars-filmene i STORSAL på Colosseum med hardbarka fans, og at en fyr HATET oss og reiste seg opp og kjeftet når vi kopierte de søte lydene til ewokene i The Return of the Jedi. Han var også en av dem som ropte høyest, klappet mest, og heiet, både i introen, under hele filmen, og i en vel god stund mens alle gikk ut av salen...

I ungdomsskolen varte filosofi- og religionsdebatten evig rundt The Matrix, og i de senere år ble jeg smittet av drama-basillen, da jeg endelig skjønte at drama faktisk ikke er de kjipe filmene som alltid gikk på TvNorge på 90-tallet. Det er lærerike, dype, følelsesfylte filmer som får en til å gråte, smile, banne, bli provosert og til og med litt forelsket! I film!

Nå om dagen ser jeg veldig mye av den type film "folk flest" sjeldent har hørt om eller sett. Jeg synes mange land ikke får nok kreditt for filmene de lager, og synes det er for teit at når folk skal nevne "Topp 10 asiatiske filmer" så nevnes kun filmer fra "Japan, Japan, Kina, Kina, Thailand, Kina, Korea, Thailand, Korea, Japan", akkurat som om Asia bare har 4 land som lager gode filmer.. Jeg lever i håpet om at jeg kan utvide mine medmenneskers filmhorisont, og har det med meg når jeg ser film og tenker ut en plan for hvordan man kan introdusere og anbefale alternativ film til kommerse og mainstreame mengder. For en ting er sikkert. Det skader ikke. Heller tvert om.

Favorittsjangre

Jeg ser ALT av film, og er åpen for enhver sjanger! Jeg er veldig glad i svart-hvitt-filmer, spesielt dem med god gammeldags strykermusikk. Eller stumfilmer for den del.. Jeg ELSKER psykolgiske mysteriefilmer og thrillere, som gir hodet noe å bryne seg på - underveis og etter filmen; gjerne med et herlig vendepunkt i historien! Ellers har jeg alltid vært glad i animasjon, og nå spesielt japansk animasjon - anime. Jeg stiller meg mest skeptisk til sjangeren komedie, da jeg rett og slett har en sææær form for humor..

cuegirl har sist sett (1817 utgivelser sett totalt)