The Reader, film fra 2008, Regi: Stephen Daldry

Drama, Romantikk | Amerikansk | Spilletid: 124 minutter
Handling: I Bernhard Schlinks roman med samme navn møter vi 15 år gamle Michael som utvikler et fysisk forhold til den 36 år gamle Hanna. Plutselig forsvinner Hanna uten spor. Michael føler skyld for dette og minnet om Hanna preger hans forhold til kvinner de neste årene. Åtte år senere studerer Michael juss og i den forbindelse observerer han en rettssak der flere kvinner står p... Les hele

Karakter

(4,7 av 6 | 7,8 av 10 | 39 stemmer)

1306 plass av 8760 på filmlisten (85,1%). Gå til listen

Trailer - 09.03.2009

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar vunnet 4 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2009 Oscar Beste kvinnlige hovedrolle (vunnet)
  • 2009 Oscar Beste film (nominert)
  • 2009 Oscar Beste foto (nominert)
  • 2009 Oscar Beste regi (nominert)
  • 2009 Oscar Beste adapterte manus (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

15.07.2010 sier Pål Frostad: God anmeldelse. Denne filmen likte jeg også. Et meget godt drama som føles interessant og engasjerende å følge med på. Kate Winslet er supergod som Hanna. Må få sett om igjen denne filmen, er en stund siden jeg så den sist.
26.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg så at filmweb også avslører dette, og det gir som sagt en fin interressevekker som gjør at filmen blir mer interessant på forhånd. Bare litt flisespikking fra min side siden jeg hadde det litt artig av å ikke vite dette på fårhånd. ;)
26.02.2010 sier Andreas Strømmen: På coveret til filmen er det litt som det samme, at det "avslører" en del, som du sier ^^
26.02.2010 sier Pål Frostad: Det gir jo en interessevekker å vite det du avslørte også så kan være at flere kommer til å se filmen da. Var ikke meningen som kritikk bare min personlige mening ;)
26.02.2010 sier Andreas Strømmen: Synes jeg forklarer nok, men samtidig ikke skriver for mye som vil avsløre filmen : P
26.02.2010 sier Pål Frostad: Her synes jeg du forteller litt mye i filmanmeldelsen om handlingen. For meg kom det som en stor overraskelse da jeg så filmen at Hanna var innblandet i denne rettsaken. For meg gjorde det mye av filmen å ikke vite dette på forhånd. Men jeg er enig med deg at filmen er ganske godt gjennomført og den gav meg en god filmopplevelese med gnistrende skuespill.
23.09.2009 sier Pål Frostad: En veldig god film, der Kate Winslet leverer en flott rolle
23.09.2009 sier Andreas Strømmen: Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å se denne filmen i det hele tatt, men etter å ha lest denne omtalen, skal jeg kjøpe filmen, og se om jeg kan se den med noen venner. :)
07.02.2009 sier Pål Frostad: God omtale, denne filmen skal jeg se :)

(4,7 av 6 / 7,8 av 10 - 39 stemmer)

• filmportalen.blogg.no
  • StudVest