Inception, amerikansk film fra 2010

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 148 minutter Aldersgrense: 15 år
Handling: Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) er den absolutt beste tyven innen den farlige kunsten å stjele verdifulle hemmeligheter fra dypet av underbevisstheten, i drømmetilstand, når hjernen er på sitt mest sårbare. Cobbs evner har gjort ham ettertraktet i denne makeløse verdenen av industrispionasje, men den har også gjort ham til en internasjonal rømling og kostet ham alt han har ... Les hele

Karakter

(5,4 av 6 | 8,9 av 10 | 79 stemmer)

117 plass av 6771 på filmlisten (98,29%). Gå til listen

Trailer - 04.01.2010

Omtaler / Anmeldelser

Priser

4 Oscar vunnet 4 andre Oscar-nominasjoner 1 Amanda-nominasjoner Vis priser
  • 2011 Oscar Beste foto (vunnet)
  • 2011 Oscar Beste lyd (vunnet)
  • 2011 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (vunnet)
  • 2011 Oscar Beste lydmixing (vunnet)
  • 2011 Oscar Beste film (nominert)
  • 2011 Oscar Beste scenografi (nominert)
  • 2011 Oscar Beste filmmusikk (nominert)
  • 2011 Oscar Beste orginalmanus (nominert)
  • 2011 Amanda Beste Utenlandske Spillefilm (nominert)

Filmcrew & annet

08.10.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Maria Charpova sin omtale 'Et drømmespekter uten like': Solid anmeldelse! Kult at du også ser filmen med et kritisk blikk og ikke bare applauderer den hele veien, som blant annet jeg ville gjort. Jeg blir raskt begeistret og da kan det ofte være litt vanskelig å være nok nøytral i anmeldelsen.
02.05.2011 sier Fuglefenta: Likte slutten på denne altså!
31.12.2010 sier JoeyOdd: En superbra film! Fikk Bluen til jul og den var bra andre gang også!
30.12.2010 sier Tore Andre Øyås: Denne må jeg se om igjen altså, fikk ikke helt tak på den første gang, mulig jeg var litt trøtt.... :-/
30.12.2010 sier Snippxx: Ikke 2010 beste film, men veldig god.
30.12.2010 sier Andreas Strømmen: Eneste dumme med filmen var faktisk at de hadde det samme gamle innholdet av "tapt kjærlighet som ødelegger". :] Ellers var filmen knasende god. NYDELIG framført filmmusikk fra Hans Zimmer, forresten.
02.08.2010 sier Andreas Strømmen: Synes ikke særlig om denne filmen, da den var rett og slett kjedelig (er litt kritisk til en del "store" filmer. : P)
Rett og slett for mange filmfeil(kanskje "faktafeil" også.. )
Men men. filmen var allikevel greit nok underholdende, så den vil jeg nok legge til i dvdsamlingen :)
29.07.2010 sier Tore Andre Øyås: Dette var litt av en hjerneprøvelse ja, og det i god forstand! En virkelig krevende film på mange måter, men kanskje viktigst av alt, nemlig det du skriver om at den er nyskapende og slik oppleves som en helt ny opplevelse! Både Nolan og DiCaprio gjør jobbene sine så det synger får man si!
Den er diger, tung og truende spennende, blant annet takket være Zimmers musikk, og handlingen om drømmer og slik har vel aldri blitt skildret mer grundig og spennende!
22.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Heh, jeg skjønner jo den. Er langt på vei større fan av å se film hjemme sjøl, men jeg opplevde denne veldig som en kinofilm, akkurat som med for eksempel Avatar, fordi det er så spektakulært. Men så lenge du får sett den en gang i løpet av livet, bør du være sikra ;)
22.07.2010 sier Pål Frostad: Oj, jeg gleder meg sykt til denne filmen og at du også likte denne filmen gjør det bare mer klart at dette er noe jeg må få med meg og som jeg sikkert kommer til å digge. Bare så synd jeg har litt kinoskrekk ellers hadde jeg løpt til kinoen straks og fått med meg dette.
20.07.2010 sier Pål Frostad: God omtale. Dette hørtes veldig kult ut. Denne skal jeg se, digger Nolan og for den slags skyld også DiCaprio.

(5,4 av 6 / 8,9 av 10 - 79 stemmer)

• iTromso
  • Oppland Arbeiderblad