Jørgen + Anne = Sant, norsk film fra 2011

Barn Spilletid: 90 minutter
Handling: Det er lett for voksne å le av barneforelskelser, men for ni-åringen det gjelder er det ramme alvor! Slik det er for Anne Lunde som forelsker seg hodestups i den nye gutten i klassen, Jørgen Ruge. Problemet er bare at Ellen, skolens peneste jente, hun med verdens lengste og verdens vakreste hestehale, ja, hun med de fine klærne og reklamefilmerfaringen også er det. Men A... Les hele

Karakter

(4,4 av 6 | 7,3 av 10 | 27 stemmer)

1791 plass av 7003 på filmlisten (74,44%). Gå til listen

Bok | Vennskap |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Amanda vunnet 3 andre Amanda-nominasjoner Vis priser
  • 2011 Amanda Beste Klipp (vunnet)
  • 2011 Amanda Beste Barne- Og Ungdomsfilm/produksjon (nominert)
  • 2011 Amanda Beste regi (nominert)
  • 2011 Amanda Beste scenografi/produksjonsdesign (nominert)
  • 2012 Kanonprisen Beste nyskaper (vunnet)

Filmcrew & annet

20.03.2011 sier Karoline: Enig i at mangfold og flere kvinnelige regissører er en bra ting og så fint at jeg gir deg lyst til å se denne filmen, det er jo utmerket :) Takk for kommentaren =D
20.03.2011 sier Pål Frostad: Du får meg til å virkelig ville se denne filmen. Den virker rett og slett som en god norsk film man ikke bør gå glipp av. Jeg synes ofte at barnefilmer kan være gøye de og, men barnefilmer som også gir noe for voksne også, ja det må være framtiden innenfor barne og familiefilm. Jeg har bare sett Koselig med Peis som Anne Sewitsky er med på, og den var veldig kul. Dette virker jo enda bedre. Sewitsky er virkelig blitt hot for tiden, med denne og også masse lovord om Sykt lykkelig. Norsk film blomstrer nesten som aldri før. Det er også bra at norske kvinnelige regissører lykkes, det er for mye menn som lager film, er bra med mangfold!

(4,4 av 6 / 7,3 av 10 - 27 stemmer)

• Romerikets Blad
  • God Kveld Norge (TV2)