The Revenant, amerikansk film fra 2015

Eventyr Spilletid: 156 minutter
Handling: Dypt i den amerikanske villmarken er jegeren Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) blitt alvorlig skadet og etterlatt for å dø av en tidligere kompanjong, John (Tom Hardy). Med sin sterke vilje som hans eneste våpen, må Glass overleve et fiendtlig miljø i et utrettelig forsøk på å finne tilbake til sivilisasjonen og å hevne seg på Fitzgerald.

Karakter

(5,1 av 6 | 8,5 av 10 - 72 stemmer)

Denne filmen ligger på 291 plass av 5441 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Scoopet

Trailer - 17.07.2015

Omtaler / Anmeldelser

Priser

3 Oscar vunnet 9 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2016 Oscar Beste mannlige hovedrolle (vunnet)
  • 2016 Oscar Beste foto (vunnet)
  • 2016 Oscar Beste regi (vunnet)
  • 2016 Oscar Beste film (nominert)
  • 2016 Oscar Beste mannlige birolle (nominert)
  • 2016 Oscar Beste kostymer (nominert)
  • 2016 Oscar Beste klipp (nominert)
  • 2016 Oscar Beste sminke og hårstyling (nominert)
  • 2016 Oscar Beste lydredigering (nominert)
  • 2016 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (nominert)
  • 2016 Oscar Beste lydmixing (nominert)
  • 2016 Oscar Beste produksjondesign (nominert)

Filmcrew & annet

16.02.2016 sier Sylvia: Syntes denne filmen var fantastisk. Tok et tilbakeblikk på filmer som har vunnet Oscar for beste film tidligere og tror The Revenant kommer til å føye seg inn i den eksklusive rekken!
15.02.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'Overlevelsesberetning uten sidestykke': God anmeldelse! For meg ble filmen derimot litt Gravity møter Gladiator, med et litt lunket resultat. Verdensrommet er byttet ut med isødet og overlevelsesinstinkt/ønsket om å leve er byttet ut med hevn/overlevelsesinstinkt. Samtidig som filmenen flyter godt fra scene til scene føles det som filmene er konstruert i etapper hvor hver etappe skal inneholde en ny fare, eller gi litt pusterom for at neste etappe skal få enda mer intensitet. Det er klart at hovedpersonene vil komme seg frem og hver etappe mister litt kraft i takt med hvor usannsynlig deres overlevelse er. I Gravity endte dette opp med å bli direkte komisk og jeg kan huske at flere i salen lo da SB holdt på å sette seg fast i noe sjøgress, som en siste prøvelse, helt i slutten av filmen.
26.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'Overlevelsesberetning uten sidestykke': Hehe, kan kjenne meg igjen i det der med å få lyst til å le litt! Det var jo såpass mye gravalvor her at enkelte steder så føler man nesten som å le avskrekkende og/eller av lettelse over ikke å være i samme situasjon som ham... ;)
22.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Jacob sin omtale 'Intens villmarkswestern': Bra at du vektlegger lyden, for den er jo ofte lett og overse/ta forgitt, men her er den helt makeløs ja! Og kult med den bakgrunnsinfoen om innspillingsprosessen, noe jeg ikke har problemer med å skjønne var et sant helvete! :/
21.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk': Takk! Ja, filmen er ikke slik sett "feilfri", men kan alltids få "ros" for at Glass er like kald som historien forøvrig, hehe ;D
Veldig bra observert det med Gladiator! Ja, husker de (korn)åker-flashbacksene fra "Gladiator" godt!
Synes Gladiator er god på dette ja, langt mindre kald enn f.eks "Robin Hood" og "Kingdom of Heaven", etter hva jeg husker... ? Musikken er jo også med på å skape emosjoner her, for den musikken er helt fantastisk i Gladiator, og blir videre med på å mykne opp kanskje. :)
21.01.2016 sier Jacob: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk': Knall anmeldelse. Særlig det nest siste avsnittet er godt observert. Jeg tenkte aldri på det underveis, men det er sant som du sier, vi får aldri helt taket på DiCaprios karakter. Sitter å jobber med min egen anmeldelse og kom til å tenke på at filmen har flere likhetstrekk med Gladiator, både historiemessig og med tanke på bruken av flashback/hallusinasjoner. Ridley Scott sine filmer er jo som vi har snakket om før ofte litt kjølige, men jeg vil hevde man blir mye mer knyttet til Russel Crowe sin karakter i Gladiator, enn DiCaprios i denne.  Ikke at det nødvendigvis er negativt, men ja artig å diskutere.

(5,1 av 6 / 8,5 av 10 - 72 stemmer)

• Scoopet
  • Gamereactor.no