Norsk oscarkandidat klar

[Skrevet av: Pål Frostad den 25.10.2021]

Det ble klart på Filmens hus at Verdens verste menneske blir norsk Oscarkandidat for neste års utdeling av Oscarakademiets gjeve pris.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Det er den norske presisjeregissøren Joachim Trier som står bak Verdens verste menneske. Han står bak andre filmer som RepriseOslo, 31. augustLouder Than Bombs og Thelma. Blant skuespillerne finner vi Renate ReinsveAnders Danielsen Lie og Herbert NordrumRenate Reinsve vant også prisen for beste kvinnelige hovedrolle under Filmfestivalen i Cannes tidligere i år. Det har ingen annen norsk skuespiller gjort før henne.

Men selv om Norge har bestemt seg for bidraget med Verdens verste menneske, er det en lang vei igjen før Verdens verste menneske eventuelt ender opp som Oscarnominert. Det er nemlig over 90 andre land som sender inn bidrag og nåløyet er ikke akkurat stort. Nå er alt opp til Oscar-akademiet å bestemme hvilke filmer som kommer videre.