Anmeldelse av Jonny Vang, norsk film fra 2003

Komedie, Drama Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 11 år

Artig film om det norske bygdelivet

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Jonny er en "up-and-coming" meitemarkoppdretter i en liten bygd i Gudbrandsdalen. Han knuller med Tuva, som er gift med bestevennen hans Magnus. Jonny skal akkurat til å ordne opp i situasjonen da alt begynner å gå på tverke. Han blir slått og beskutt av ukjent gjerningsperson og på toppen av det hele får han ikke lånet han hadde regnet med, så gården må tvangsselges. Likevel gir ikke Jonny opp...

Jonny Vang er laget av det samme produksjonsselskapet som gav oss filmen om Elling. Igjen gir de oss et innblikk i norsk hverdagsliv med humoristisk vinkling. Denne gangen er det det komplekse bygdelivet det handler om.

Vi møter både nye talenter og gamle kjenninger blant skuespillerne. Alltid tilstedeværende Bjørn Sundquist er her henvist til en liten birolle. Aksel Hennie spiller Jonny, og fyren havnet utvilsomt i kategorien nye talenter. Han er tidvis ganske komisk der han med sin ukuelige optimisme blir utsatt for prøvelser som kunne overveldet noen og enhver. I andre store roller finner vi Laila Goody og Fridtjov Såheim.

Den lystige meksikanske musikken som går igjen gjennom hele filmen virker kanskje som et merkelig valg til en såpass urnorsk setting, men musikken gjør så absolutt sitt for å forsterke stemningen. Med høyere budsjett kunne nok også det visuelle stått bedre i stil - bildene har ikke akkurat Hollywood-kvalitet.

Det er mange gode scener i Jonny Vang. Alt i alt når den ikke helt opp, men den er god underholdning. Dette er en artig film om det norske bygdelivet.

- Sønner av Norge - Friskt Norges-portrett!
- Den brysomme mannen - Vellaget og uvanlig norsk film

• Jonny Vang
  • Filmguiden
  • Filmlisten.no
  • Filmanmelderen.no
  • Stavangerpuls

Maipo Film- og TV Produksjon

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»