Anmeldelse av Hot Fuzz, engelsk (britisk) film fra 2007

Action, Komedie, Kriminal, Parodi Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

Hot Fuzz - Trailer 06.02.2008

Lattermaskin

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 29.12.2009]
En komedies eneste mål bør være å få deg til å le. Og det er derfor du skal se Hot Fuzz.

Seargant Nicholas Angel (hva i all verden er egentlig "seargant" på norsk? Jeg kan ikke sånne polititerms) er rett og slett for god for London, og de andre politibetjentene der frykter at han vil gjøre jobben så bra at det ikke vil være behov for noen andre lenger. Løsninga? Jo, han blir flytta til den søvnige landsbyen Sandford for å sparke kriminell ræv der i stedet. Men Sandford er ikke som storbyen han er vant til, og det som ved første øyekast ser ut til å være et kulturkræsj av god, gammaldags, klisjéisk "hahaha, se på de rare hottentottene fra landet som har rar dialekt og kjører traktor"-sorten, viser seg å være ei kruttønne av absurd, engelsk humor og ekstremt randomme situasjoner á lá Douglas Adams.

Hva er det å si? Dette er rett og slett jævlig moro. Skuespillet er aldeles glimrende, replikkene sitter som skudd i sikringsboksen, og satiren er alltid tilstedeværende. Filmen er full av momenter som øyeblikkelig slår deg som klassikere, og det hele er imponerende oppfinnsomt. Likevel blir det aldri innholdsløse gags spolt etter hverandre for å fylle et ellers svart tomrom. Her ligger et intelligent plott som grunnpilar for hele dritten, som fyres opp i et nesten poengløst og hylende morsomt klimaks.

Likevel er det samspillet mellom Simon Pegg, som spiller herr Angel, og Nick Frost, som spiller partneren hans Danny, som kanskje er filmens aller sterkeste punkt. Gutta har en glimrende kjemi på settet, noe som kanskje ikke er så rart i, i og med at de er bestevenner i virkeligheten (takk, IMDb). Til tross for at filmskaperne bruker forholdet deres til å parodiere alt som parodieres kan, komplett med fioliner og det hele, er det liksom ikke til å unngå å la seg rive med av det ganske usannsynlige vennskapet mellom to veldig forskjellige karer.

Så veldig mye mer er det ganske enkelt ikke å si. Hadde jeg kommet på noe negativt, hadde jeg nevnt det. Så klart kan man peke på at den er litt lang, og at det er negativt i den forstand at det gjør vondt å le så lenge av gangen. Samtidig er det direkte risikabelt å spise snacks mens du ser den, fordi du risikerer å sette det i halsen av latter. Og så kan kanskje enkelte sekvenser være vel søkte for noen. Men filmanmeldelser er nå en gang subjektive som bare faen, så akkurat dét driter jeg en vakker ballade i. Dette er den morsomste filmen jeg har sett på veldig, veldig lenge.

- Baby Driver - Høyt gir og høy puls
- The World's End - Særegent britisk tullball
- Scott Pilgrim vs. the World - En 112 minutters lang musikkvideo med Michael Cera i hovedrollen
- Shaun of the Dead - Veldig underholdende og til tider legendarisk film

- Tiårets actionkomedie

26.06.2009 sier RoyaZ: En av favorittfilmene mine!
09.11.2007 sier forthun: jeg likte ikke filmen jeg, faktisk:/
13.09.2007 sier lefsegokk: Jeg må si meg bankende enig med Nailer. Noe av det morsomste jeg har sett på en stund. Jeg lo mer og mer ettersom filmen ble blodigere og blodigere =P
06.05.2007 sier Nailer: Finflott film forresten =)
Noe av det morsomste jeg har sett på en stund.
19.04.2007 sier Nailer: Me wanna see!
19.04.2007 sier Carl: Visste ikke at Nick Frost & Simon Pegg jobbet sammen på flere ting.
18.04.2007 sier Asle: Gleder meg til TV-serien La Triviata med Simon Pegg og Nick Frost kommer. Det må bare bli bra. Det skal visst være en sit-com om et quiz-lag på en pub.
18.04.2007 sier Asle: Nick Frost er kongen!!
18.04.2007 sier Carl: Bra omtale, Peter Pan! Jeg så denne i helgen, og er enig i at den var ganske komisk!

• Hot Fuzz
  • Time