Anmeldelse av Auto Focus, amerikansk film fra 2002

Drama Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Middelmådig film med interessant grunntanke

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Bob Crane (Kinnear) er en kjent radiostemme. Crane får et tilbud om å spille hovedrollen i en TV-serie kalt "Hogans helter", og blir kjent tvfjes over natten. Etter seks år er serien slutt, og karrieren til Crane er på vei nedover...

Historien begynner bra, men blir tregere og tregere i løpet av filmen. Den blir aldri fullført synes jeg, og når jeg gikk ut av salen var jeg overrasket over at den bare varte i 1 time og 45 minutter. Noe av årsaken til dette er at det var bare Greg Kinnear (Bob Crane) som lever seg inn i rollen og gir oss en god tolkning.

Dialogene er svake, og noen scener må man rett og slett pine seg gjennom. John Carpenter (Willem Dafoe) og Cranes ville fester er artige en stund, men når filmen sirkulerer nettopp dette i over en time er det forståelig at man blir lei. En del pupper og lår blir også vist, men det redder ikke filmen hos fjortisene engang.

Paul Schrader må få litt skryt. Filmingen var god. Blant annet effekter som ukontrollert filming der Crane var i ørska og i trøbbel, og amatøraktig filming av Carpenter som filmer Crane som gjør den ville tingen. Et stort pluss i boken.

Alt i alt en middelmådig film med en interessant grunntanke som ikke blir bygd opp på skikkelig måte. Dessverre.

• Auto Focus
  • Bergenpuls