Anmeldelse av Rosemary's Baby, amerikansk film fra 1968

Grøsser, Thriller, Drama Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: 15 år

Skremmende dramastemningsgrøsser

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.12.2009]

Rosmary og Guy er et ungt ektepar. Guy er skuespiller og sliter med å få fart på karrièren. Paret ser seg om etter en leilighet i New York. Da kommer de over en i en bygård med en ledig leilighet. De bestemmer seg for at denne leiligheten er perfekt. En eldre herremann advarer dem dog mot boliggården. Han forteller at boliggården de skal flytte inn i bærer på mørke historier. Blant annet skal et ektepar ha spist småbarn. Og det skal også ha vært praktisert heksekunst i boliggården som ble kalt Svarte Bramford. I 1959 ble en død baby funnet innpakket i aviser i kjelleren. Men de fæle historiene skremmer ikke det unge ekteparet og de flytter inn i leiligheten. Naboene er noen snåle gamlinger som begynner å vise en voldsom interesse for det unge paret. Og når Rosmary blir gravid er naboene alltid til hjelp og kommer ofte på besøk og følger opp det unge paret. Noe er i gjerdet og Rosmary prøver å finne ut av hva det er...

Filmen begynner som en dramafilm med at det unge paret flytter inn i sin nyervervede leilighet. "Rosemary's Baby" tar seg relativt god tid på å introdusere karakterene og atmosfæren rundt dem. Første gang jeg så filmen synes jeg at ting gikk for sakte, men når jeg ser filmen igjen er det artig å oppleve hvilke frempek man får. Og dem er det heldigvis massevis av.

Skuespillet i filmen er stødig utført av Mia Farrow, som passer utmerket inn i rollen som Rosemary. Resten av castet er ikke så kjente skuespillere men gjør en flott innsats. De involverer navn som John Cassavetes, Sidney Blackmer og Ruth Gordon. Sistnevnte spiller utrolig godt og fikk en fortjent Oscar for beste birolle. "Rosmary's Baby" ble også nominert til to Oscar for beste manus som er skrevet av Roman Polanski selv. Han hadde også regien på denne utrolige perlen av en film.

Heldigvis forsøker filmen seg aldri på ting den ikke klarer å mestre. Filmen er gjort med en enkelhet som kan sammenlignes med eksempelvis 'Blair Witch-project', bare at dette ikke har virrende kameraer i tide og utide. Nettopp denne enkelheten gjør at dette blir utrolig effektfullt. Man sitter litt med en uggen følelse når man ser filmen. Og man er i konstant rush etter mer og mer av handlingen underveis i filmen. Intensiviteten i filmen er høy mot slutten og ting blir bygget opp på riktig måte. Både kameraføring og klipping er med på å vise redselen og den psykiske terroren som blant annet Rosemary befinner seg under.

Det er ikke ofte man kan se film fra sekstitallet som er så interessant. Spesielt ikke når de prøver seg innenfor grøssersjangeren. Men filmer som denne inneholder også et godt drama i bunn og i tillegg får vi mysteriet som skal løses mot slutten. Det tilfører en del høyere og mer intensivt tempo enn mange andre filmers utvikling fra lignende periode. Roman Polanski viser med denne filmen at han er et navn å regne med innenfor film. I ettertid har han fulgt opp med filmer som Pianisten og Chinatown.

Selv om jeg ikke liker grøssere var dette en film som var litt guffen og se. Men den hadde absolutt noe ved seg. Man lever seg veldig inn i filmen underveis. Den har også gode vendinger og ting blir presentert på en realistisk måte innenfor universet den befinner seg innenfor. Dette har også andre nyere filmer som 'La den rette komme inn' og 'Exorcisten' også gjort til sin nisje. Filmen har nok vært en relativt billig affære å spille inn, og det fornøyer en at det er ikke bare er penger som fenger. Her er det godt filmhåndtverk. Det brukes enkle men velfungerende virkemidler. Dette er en sann klassiker som bør oppleves om du tørr begi deg ut på den.

- Venus In Fur - Sært rare gode greier fra Polanski
- Polanskis Skyggen - Godt og stødig fra Polanski
- Pianisten - Særedeles sterk og vellykket
- Den Niende Porten - Polanski skaper stemning
- Pirates - Sjørverunderholdning for unge eller eldre som drømmer seg litt tilbake til barndomsleken
- Leieboeren - Underholdende og svært stemningsskapende
- Chinatown - Nicholson og Polanski i solid Noir-samarbeid
- The Fearless Vampire Killers - Helt OK film i nydelig utførelse

- Gåsehud

09.03.2010 sier Pål Frostad: Etter å ha lest en del av dine anmeldelser så er jeg blitt vant med dine meninger og da tar jeg det ikke som noe stor fornærmelse lenger at de høye terningkastene uteblir på klassikerne. Det er absolutt spennende å lese dine bemerkninger som er veldig mye mer nede på jorden enn de man vanligvis finner på slike filmer som dette, inkludert mine egne ;)
Jeg er heller ikke noe skrekkfilmfantast, men liker noe og da spesielt ting av den eldre sorten som The Shining, Rosmary's Baby, Exorsisten, Fluen (1958). Synes Rosmary's Baby var mer i dramasjangeren og med litt skrekkfilmvri, nesten som 'La den rette komme inn fra 2008. Men jeg synes du er tøff som ser klassikerne selv om de ikke faller like mye i smak. Det er jo befriende liksom å vite hva alle som har sett disse sankker om :)
01.01.2010 sier Andreas Strømmen: Sant nok. : p
01.01.2010 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg at den virket kjedelig i begynnelsen første gang jeg så den. Men ut i fra tiden og det gode dramaet som ligger i bunn og med det budsjettet den nok er laget med så ser jeg ikke for meg at den kunne vært laget noe som film. Men så er jo jeg sikkert litt mer vandt med å se litt mer eldre filmer og de har som du også antyder et mye lavere tempo og bruker relativt lang tid på å introdusere karakterer og slikt.
01.01.2010 sier Andreas Strømmen: For min del, synes jeg Rosemary's baby var en teit film, som var kjedelig fra den begynte, til slutten.
13.11.2009 sier Andreas Strømmen: "Beste skrekkfilm noensinne" - Pøh. var bare en elendig film med for mange spekulasjoner, og tullete "barn av djevelen som stod opp fra helvetet i drømmen til Rosemary".. huff.
Er glad jeg er blitt kvitt den filmen fra samlingen.

• Rosemary's Baby
  • Blodklubben.no
  • Horrorfanzine.com
  • 1000misspenthours.com

Paramount Pictures

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»