Anmeldelse av Burn After Reading, amerikansk film fra 2008

Komedie, Drama Spilletid: 96 minutter

Burn After Reading - Trailer 04.09.2008

Smart lapskaus

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 11.01.2010]
Det fins en rød tråd i dette tilsynelatende kaoset av en film. En veldig god, rød tråd.

Osbourne Cox jobber i CIA, men blir sparka fordi han veldig tydelig har et alkoholproblem. Harry Pfarrer står i med kona hans og en treningssenteransatt ved navn Linda Litzke. Sammen med sin kollega Chad Feldheimer, finner Linda ved en tilfeldighet en CD som inneholder det som skal bli boka til Osbourne, og trur det hele er topphemmelig spionstæsj. For å få penger til plastisk kirurgi, bestemmer hun og Chad seg for å presse Osbourne for penger på grunnlag av denne oppdagelsen. Med andre ord; i kjent Coen-stil, er det ei real smørje av absurde tilfeldigheter vi presenteres for.

Og de mister aldri grepet. Visst er det til enhver tid mange baller i lufta, men det oppleves aldri som et problem, egentlig. Uten at vi som seere føler oss forvirra et øyeblikk, blir liva til de forskjellige hovedpersonene blanda inn i hverandre med fatale og til dels hysterisk morsomme følger. Manuset er som forventa lagd av gull, og skuespillerne er som skapt for rollene sine. Eller, det er de faktisk og. En kikk på ekstramaterialet, avslører at Coen-brødrene faktisk skreiv rollene spesielt til de forskjellige skuespillerne, og det merkes så godt. Særlig George Clooney som sleip, men ikke spesielt intelligent rundbrenner og Brad Pitt som småfemi, entusiastisk og sjarmerende dum treningssenteransatt, er bare... vakkert.

I denne filmen er det aller meste bra. Det hele flyter liksom så knirkefritt, og man koser seg skikkelig mens man ser på den. Derimot blir det aldri de magevrengende latterkrampene jeg opplevde for eksempel i The Big Lebowski. For joda, det er gøy, det er kjempegøy, og mye gøyere enn de fleste komedier jeg ser, og manuset er smud og skuespillerne er habile og vel så det, men det kan faktisk bli enda litt gøyere. Jeg har kjent kjære Joel og Ethan gi enda hardere gymnastikk til lattermusklene mine enn dette, så jeg greier ikke å bli fra meg av begeistring. Men dette er likevel en gjennomført god og smart film, til tross for at den er fullasta med ekstremt lite smarte karakterer. Og pssst...! Sluttreplikken er bare ace.

- The Ballad of Buster Scruggs - Netflix presenterer en magisk og spesiell Coen-western
- Hail, Caesar! - Coen-light med fornøyelige øyeblikk
- Raising Arizona - Tidlig Coenkomedie med mye filmsnaks
- Blood Simple - Coenbrødrenes første film er stødig

- Budskapsløst tull.
- Coen-brødrene lager tøysefilm

11.01.2010 sier Pål Frostad: En god omtale. Jeg fikk lyst til å se filmen til tross for at jeg ikke liker så godt The Big Lebowski. Men jeg elsker Coenbrødrenes andre filmer. Den er herved notert på skal se listen min :)
16.04.2009 sier Halim: Ja, det var bortkasta tid. Meningsløst å samle et spekter av gode skuespillere til fånytte. Richard JEnkins spilte vel også ganske bra som sjefen på treningsstudioet. Ellers var det skuffende innsats fra alle kanter.
15.04.2009 sier Mystika: Kan ikke annet enn å signere deg her Halim, hjelpes for en møkkafilm..
04.01.2009 sier bjorn: Jeg syntes denne filmen var morsom :-) Kjekt å se Brad Pitt i en rolle som tosk ;-)
11.11.2008 sier cuegirl: Spennende tolkning..

Har selv ikke sett filmen, men kjenner flere som har sett den og alle kategoriserte filmen som ustyrtelig morsom! Er dette en komedie? Eller...? For du virker jo ganske så seriøs om filmen, og dens innhold?

• Burn After Reading
  • Halden Dagblad