Anmeldelse av Villmark, norsk film fra 2003

Grøsser, Thriller Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 15 år

Den mest skremmende norske hytteturfilmen siden De dødes tjern

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Et TV-team som er satt sammen for å lage en realityserie om overlevelse i villmarken drar på hyttetur for å bli bedre kjent. De skal klare seg i villmarken uten mobiltelefon, røyk og medbrakt mat i noen dager. Lasse (Joner) og Per (Kanic) finner liket av en kvinne i innsjøen nær hytten. Sjefen, Gunnar (Floberg), ber dem om å ikke fortelle noe til jentene, Elin (Röse) og Sara (Sharma). Gunnar bestemmer at de skal bli værende på hytta som planlagt, ett par dager fra eller til spiller jo ingen rolle for den døde kvinnen. Det viser seg snart at morderen fortsatt befinner seg i skogen, og medlemmene i gruppa begynner å mistenke hverandre for de grusomme hendelsene...

Mange forbinder grøssersjangeren med amerikanske B-filmer. De fleste ikke særlig skremmende. Villmark inneholder få billige skremselsmomenter av typen der en person går helt alene i mørket, det er helt stille, og plutselig hopper morderen frem og vi bombarderes av forferdelige lyder langt over smertegrensen på decibelskalaen. I stedet bygges spenningen opp ved at vi vet at noe er der ute, men ikke hva. Vi ser glimt av det og det kan angripe når som helst. Men Villmark er heldigvis ingen splatter. Det er uhyggen og stemningen som gjør denne filmen spennende.

Innspillingsstedet er valgt med omhu. Den mørke skogen er uten tvil et passende sted for bestialsk menneskejakt. En annen viktig del av spenningen er usikkerheten som brer seg blant de redde og paranoide deltagerne. Det virker som om noen er i ferd med å miste kontrollen og ingen vet hvem de kan stole på. Musikken bidrar i stor grad til oppbygging av stemningen.

Villmark har noen av Norges beste skuespillere i Floberg og Joner. Som vanlig gjør disse en god jobb. De mer ukjente skuespillerne fungerer også bra i rollene. Alle virker genuint skremte der de jages gjennom skogen. Regissør Pål Øie er en debutant vi kommer til å se mer av. At han klarer å gi noe nytt til sjangeren i sin første film står det respekt av.

- Astrup - Flammen over Jølster - Et vakkert og varmt kunstnerportrett
- Tunnelen - Dramatisk og klaustrofobisk om tunnelkatastrofe
- Villmark 2 - Fornøyelig og spennende om falleferdig galehus
- Skjult - Twin Peaks på vestlandet

- Teambuilding som går fryktelig galt

11.10.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Teambuilding som går fryktelig galt': Lang og god anmeldelse som virkelig teaser meg til å se filmen om igjen. Husker filmen som svært stemningsfull. Lenge siden jeg så den på DVD og enda lenger siden jeg så den på kino første gang. Må nesten få et gjensyn med filmen før jeg setter mine øyne på oppfølgeren.

• Villmark
  • Filmanmelderen.no