Anmeldelse av Haisommer 3 (Jaws 3-D), amerikansk film fra 1983

Action, Thriller, Monster-film, Grøsser Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 15 år

Haivold til det kjedsommelige!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.01.2010]

Denne gangen skal vi til Florida. Nærmere bestemt til den kjempestore vannparken 'Sea World'. Den tilbyr eksotiske eventyr under overflaten. En dag kommer det seg en kjempesvær hvithai seg ubemerket inn i det gigantiske vannanlegget. Da begynner folk å forsvinne sporløst. Det tar litt tid før man oppdager at det er en hai på ferde...

Selv rulleteksten i begynnelsen av filmen er ganske dårlig. Den røde '3D-effekten' på bokstavene er svært lite passende og ser helt gyselig ut. Det står heller ikke så bra til med effektene i filmens åpningsscene heller der en steinbitlignende fisk blir tygget i to av en hai. Der ser vi at bare hodet til fisken bli igjen i vannet med en bevegelse på munnen som fortsetter for kamera. Denne effekten var sikkert imponerende da den kom i 1983, men i dag ser det litt for komisk og teit ut.

Selve haien er også gjort på en mindre tiltalende måte enn de to foregående filmene. Man får nesten ikke se haien og når man først får det så er den stort sett for seg selv under vann. En annen flittig brukt effekt er å kjøre et kamera gjennom vannet for så å late som om dette er haien. Dette fungerer veldig dårlig og man får aldri helt følelsen at haien virkelig angriper menneskene etter intensjonen. Det hører også til historien rundt denne filmen at den egentlig ble innspilt i et 3D format og man brukte spesielle briller i kinosalen. Undertegnede har ikke sett filmen i 3D så en vet ikke helt hvordan dette fungerte eller om det var noen suksess.

Denne filmen er som dere kanskje allerede skjønner en mye dårligere enn de to foregående i sin serie. Og da kom det heller ikke som noe overraskelse at filmen var nominert til hele fem priser av, Golden Raspberry Awards, motstykket til Oscars der man kårer de dårligste filmen av det som gikk på kino. Den var nominert i kategorier som som verste film, verste regissør, verste manus med mer. I rollene kjenner vi igjen Hollywoodprofiler som Dennis Quaid, Lea Thompson og Louis Gossett Jr. På regien finner vi Joe Alves som verken har fått fornyet tillit før eller senere og det ble med denne ene filmen i hans regikarriere.

Haisommer 3 ligner litt på en dyr B-film. Slutten er dog litt artigere enn resten av filmen, selv om bortimot alt er nesten like rottent. Det var litt for mange dødperioder i begynnelsen. Det er jo ikke noe annet enn kun slutten som vitner om spenning i filmen. Mot slutten av filmen har innser jeg at dette aldri kommer til å bli noe bra og da ler jeg litt av de dårlige effektene. Det er litt vanskelig å sette karakter på dette det blir enten terningkast to minus eller en real ener. Dette var nok sikkert bedre underholdning helt tilbake i 1983, men i dag var dette lite severdig. Dette fungerer dog kanskje som en nødkomedie fordi det er så dårlig at man trekker på smilebåndet. Om man bare skal se en haifilm er den første Haisommer absolutt å foretrekke.

- Haisommer - hevnen - B-filmaktig, usannsynlig og bare komisk dårlig
- Haisommer 2 - Ujevnt og litt middelmådig