Anmeldelse av Haisommer - hevnen (Jaws - The Revenge), amerikansk film fra 1987

Action, Thriller, Monster-film, Grøsser, Eventyr Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 15 år

B-filmaktig, usannsynlig og bare komisk dårlig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.01.2010]

Vi skal tilbake i den lille øya Amity etter en films pause. Sean Brody bor sammen med sin mor Ellen på den vesle øya. Sean har tatt over sin fars arbeid som politisjef. Han skal bare gjøre sitt siste oppdrag før julen. Det går ut på at han skal sjekke en bøye som står på skakke. Der ute venter selvsagt en megahai som biter igjennom båten og hånden hans. Nå venter bare haien på at båten skal synke slik at den kan få seg litt 'Brodyfamilekjøtt'. Det fatale er unngåelig og moren hans tar det veldig tungt. For å tenke på noe annet drar hele familien til Bahamas på en restituerende ferie, men haien vil ha hevn og vet hvordan han skal plage Brodyfamililien fullt ut...

Haisommer 4 forsøker å gjøre mye mer likt som de første filmene. Filmen benytter den samme familien med små modifikasjoner på den samme ferieøya. Det er også lagt inn mange følelsesmissige scener som er litt malplassert i dette slette forsøket på å friskt blod inn i Haisommerkonseptet. Det får være grenser hvor mange gigantiske haier som finnes? Men når man først velger å se filmen, som undertegnede, har man kanskje en liten elsk på Haisommerserien.

Haien virker som vanlig som et voldsomt uhyre med en meget utspekulert intelligens. Haien bruker den for å drepe mennesker på alle tenkelige måter. Den bryr seg heller ikke om å bite seg gjennom litt båter av både tre og metall for å få det som han ønsker. Haien er med andre ord mer glupsk enn noensinne, men det kan også lett blir for mye, som er virkelig er tilfelle med denne filmen.

Michael Caine burde fått Oscar for sin rolle. Det var en spøk! For selv om Michael Caine er en drivende dyktig skuespiller på sitt beste, så kan han ikke utrette mirakler. Denne rollefiguren er nok litt for grunn til å ha nok å bygge på for den store skuespilleren. Vi treffer også igjen Lorraine Gary som spiller Ellen Brody i de to første filmene i denne serien. Resten av castet er ikke veldig verdt å nevne.

Jeg vil påstå at denne filmen er mer severdig enn den forrige og tredje filmen i serien som ikke hadde mye å tilby. Men jeg skal ikke påstå at denne er en så mye bedre film, bare at den er litt gøyere å se på. Her får man igjen ihvertfall se haien, men det hele blir nesten litt komisk dårlig. Det blir aldri riktig skummelt. Det er ikke mye nytt man introduserer i filmen. Det å skifte plass til Bahamas, føles ikke akkurat revolusjonerende.

All haiactionen blir nesten for karikert man godtar nemlig ikke denne haien som en skikkelig hai heller. For det første ser den ikke så bra ut. Filmen bruker effekter den ikke mestrer helt. For det andre oppfører ikke dette beistet seg som noe nærheten av en vanlig hai. Det kan selvsagt være at dette er en hvithai som ligger høyere oppe på den evolusjonsstigen, for det er jo supersannsynlig? Har haien en Brodyfamiliesensor innplantet i seg? Man burde med andre ord hatt en bedre forklaring på hvorfor haien oppfører seg som den gjør, og her forlanger man ikke mye altså.

Det er også en julevri på filmen. Det at hele filmen utspiller seg i julen, gjør dette aldri helt til en julefilm man vil trekke fram alla Die Hard og lignende. Man lurer aldri på hva som vil skje og blir derfor heller aldri overrasket. Hvis du faktisk enda leser kan det være at du er nok interessert i å se denne superelendige filmen. Men jeg har advart deg nok om at dette ikke er mye å se, men den har en viss komisk dårligfilmverdi som gjorde at jeg ikke kjedet meg nevneverdig gjennom det hele.

- Haisommer 3 - Haivold til det kjedsommelige!
- Haisommer 2 - Ujevnt og litt middelmådig
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft