Anmeldelse av The Matrix Reloaded, amerikansk film fra 2003

Sci-Fi, Thriller, Action Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 11 år

Følger dessverre ikke opp suksessen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.01.2010]

Vi skal tilbake til 'The Matix', den virtuelle verdenen som er skapt for å holde styr på menneskene. Neo er den utvalgte som skal redde menneskehetens frie eksistens. Han har klart å fri seg fra den virtuelle verdenen 'The Matrix' og kjemper i denne filmen en kamp for å redde menneskebyen Zion fra å bli invadert av maskinhæren. De har ikke annet valg enn å stole på at profetien er sann (Om at Neo er den utvalgte og den som kommer til å redde dem). Men vil Neo klare å innfri rollen som han er satt til? Er han virkelig en slags Messias? Det gjenstår å se hva som skjer når menneskebyen Zion står på spill...

Det er en god del action i filmen og noe er tøft gjennomført mens annet virker som om det er for mye datagrafikk involvert. I forhold til den første filmen når dessverre ikke actionen i denne filmen Matrix 1 til knærne. Mye av slåssingen virker også litt umotivert. Når man vet at Neo bare kan komme seg unna når han ville det så kunne han like gjerne la være å sloss. Noe annet som virker litt pussig er at når Neo sloss kunne han gjort det en del enklere for seg selv med å for eksempel drepe folk. Om han hadde gjort det hadde han spart seg selv og de andre i teamet hans med mye strev.

Når det gjelder effekter forventet at de var vel så gode som i den første filmen. Og mye er velgjort, men en del blir rett og slett litt for mye dataeffekter i lengden. Mye føles ikke helt godkjent. Jeg synes med andre ord Matrix Reloaded bruker en del effekter som den ikke mestrer helt i motsetning til film nummer en, som både var banebrytende og hadde enormt mye tøffe gjennomførte effekter. I tillegg faller heller ikke alle nye rollefigurer helt i smak heller. Spesielt likte jeg ikke designet på de 'Matrix-spøkelsene' som virket litt for klovneaktig. Men ellers er robotene veldig tøffe. Jeg liker også interfacet på datamaskinene som ikke virker for 'techy' og visuelt.

Plottet og handlingen i filmen føles dessverre ikke god nok. Til tider er det interessant å følge, men det er også tider der man ser litt på klokken. Det var også flere steder i filmen jeg følte filmskaperne hadde gjort en god nok jobb i klipperommet. Mye i filmen virker overflødig og man stusser litt over hva godt dette gjør for filmen. Det gjelder scener som den utrolig malplasserte og usexy sexscen i filmen og utrolig teite dansescener som minner mer om en musikkvideo enn en sci-fi/actionfilm. I tillegg burde historien for filmen vært skrevet smartere og med mer handling. Generelt sett kunne mye av Sion-scenene vært nesten kuttet helt ut da de ofte er litt langdryge og ikke hjelper historien så veldig mye.

Den første filmen hadde et enormt potensiale for flere oppfølgere og da er det veldig leit å meddele at denne oppfølgeren fucker opp de enorme mulighetene som ligger i utviklingen fra første film. Denne filmen hadde ikke trengt å vært laget i mine øyne. Man kunne med letthet ha fortalt det samme som filmen vil formidle i en 20 minutters intensiv fortelling som man kunne lagt med den siste filmen. Noe annet er at man forventet å få vite litt mer om hva Matrix er enn man gjorde i den første filmen, men resultatet er dessverre at man føler seg litt lurt når slutten kommer. For bildet er blitt mye mer utydelig enn i slutten av første film. Da får man satse på at siste film vil klarne opp i alt dette. Foreløpig er min dom at det det hadde holdt å bare lage en Matrix-film.

Nå skal det sies at jeg er veldig hard i min kritikk av denne filmen, og det er fordi jeg elsker den første filmen så inderlig. Jeg ønsket så inderlig at dette skulle bli en god oppfølger. Husker at jeg gledet meg som en unge da jeg skulle se denne på kino og ble ganske så skuffet da det viste seg å ikke bli noe som leverte i nærheten av klassikeren 'The Matrix'. Jeg er langt over middels sci-fi-interessert. Derfor burde forholdene ligge helt til rette for at nettopp jeg skulle like 'Matrix Reloaded'.

Når det gjelder karakteren på denne utgivelsen synes jeg underholdningsverdien er veldig ujevn og er oppe på fireren enkelte steder og draes ned mot en toer andre steder igjen. Men jeg ender på et terningkast tre for en film som er høyst severdig om man liker sci-fi eller action. Hvis man bare ser dette ut i fra potensialet man hadde i første filmen faller det litt igjennom. Det hele fremstår nesten litt skammelig som et totalt makkverk i forhold.

- The Animatrix - Skattekiste for Matrix-fans
- The Matrix Revolutions - Avslutningen på matrise-eventyret
- The Matrix - Den heftigste action-sci-fi man kan tenke seg!

- Jupiter Ascending - Overdådig eyecandy av en rotete sci-fi
- Speed Racer - Som et forutsigbart dataspill
- The Matrix Revolutions - Avslutningen på matrise-eventyret
- The Matrix - Den heftigste action-sci-fi man kan tenke seg!

- Anmelderne har nok ikke sett den samme filmen som meg!
- Tilbake til dystopia

19.04.2010 sier Pål Frostad: God omtale. Jeg var igrunnen enig med deg i det meste av kritikken, og du klarte nesten å være til og med mer 'objektiv' enn jeg følte min omtale av samme filmen ble. Jeg ble superskuffet da jeg så denne på kino og jeg digget den første filmen. Gleder meg litt til å se den siste filmen om igjen og håper den blir bedre enn jeg synes den var sist jeg så den. Matrix er egentlig kult, bare så synd oppfølgerfilmene klarer å fucke opp så mye som de faktisk gjør.
12.01.2010 sier NURV: godt sagt!

• The Matrix Reloaded
  • Filmlisten.no
  • Filmanmelderen.no
  • Time
  • Wall Street Journal

Engelsk, Fransk

Warner Bros. Pictures, Silver Pictures, Village Roadshow Pictures, NPV Entertainment

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Cold Fish»

«Warrior Nun»