Anmeldelse av Den fantastiske Mikkel Rev (The Fantastic Mr. Fox), amerikansk film fra 2009

Eventyr, Animasjon, Komedie Spilletid: 87 minutter

Den fantastiske Mikkel Rev - Trailer 24.08.2009

Familievennlig Mikkel Rev

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 04.02.2010]
Mikkel Rev og hans hustru lever sammen med sin sønn godt på å stjele mat fra de rike og stinkende bøndene som bor på landsbygda rundt dem. Men en dag blir Mikkel oppdaget, og bøndene bestemmer seg for å gjøre alt som står i deres makt for å få slutt på all gårdstyveriet. De vil fange revene, noe som videre innebærer at også andre dyr sulter. Dyrene må dermed slå seg sammen under jorden og forsøke å ta rotta på de slemme bøndene før de utrydder alle som én!

Etter en bok av Roald Dahl har regissør Wes Anderson laget sin første animasjonsfilm. Han har benyttet håndlaget stop-motion teknikk, noe som er med på å understreke filmens litt gammeldagse preg. Dette er imidlertid ment i positiv forstand, for sammen med teknikken er også all detaljrikdommen, fargene og resten av ”settingen” blant dukkene med på å skape denne litt ’old fashion’-stilen over produksjonen.

Nettopp detaljrikdommen, og leken med denne igjennom humoren og fortellergleden, er noe av det mest imponerende ved denne filmen. Et voldsomt arbeid må ligge bak en slik produksjon, med tanke på dette og ’stop-motion’-teknikken! Roald Dahls historie føles også, særlig i begynnelsen, nettopp som en Dahl-historie, og tanker tilbake til andre klassikere fra barnebokforfatteren strømmer på. Det er lekent, eventyrlystent og morsomt.

Filmens historie er ellers meget handlingsmettet. Her skjer det noe hele tiden, uten de større pausene eller utdragningene. Kanskje det er derfor at filmen også føles noe masete eller slitsom? Et eller annet er det som gjør at den likevel ikke blir altoppslukende, til tross for veldig mye bra og kvalitetsbærende.

Muligens ligger noe av svaret også i selve karakterene. De oppleves som noe flate og grunne, uten de store sjarmtrekkene som man ofte ser i andre animasjonsfilmer. Det er selvfølgelig vanskelig å få en dukke til å virke livserfaren og proppet med menneskelige trekk, men det har da fungert bedre i tidligere filmer. Engasjementet med karakterene og dermed hele historien blir også derfor noe deretter.

Som familiefilm er derimot ’Fantastic Mr.Fox’ aldeles strålende underholdning. Her finnes fascinasjonselementer for både barn og voksen. Det filmtekniske er intet mindre enn imponerende gjort, og den representerer slik et veldig fint, og gammeldags, alternativ til dagens dataanimerte filmer. Historien og karakterene kunne dog vært litt mer sprudlende og interessante for å heve alt til topps.

- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Matilda - Søtt, artig og moderne eventyr
- Heksene - Spennende hekseeventyr
- Charlie og sjokoladefabrikken - Besøk på sjokoladefabrikken med det rare i...

- Isle Of Dogs - Herlig mørk, sjarmfull og underholdende animasjon med litt til ettertanke
- The Grand Budapest Hotel - Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- The Darjeeling Limited - En artig og eventyrlig reise
- Rushmore - Overraskende god sær komikk
- Bottle Rocket - Wes Andersons første spillefilm har sine stunder

- Nesten helt fantastisk
- Nostalgi og varme minner
- Wes Anderson har regi og resultatet er kult

24.02.2010 sier Karoline: Vel, jeg syns "Up!" heller bør vinne beste film for den er faktisk nominert der også og så kan en av stop-motion filmene eller "Princess and the frog" vinne beste animasjonsfilm ;)
24.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg tror egentlig Oscar-komiteen har en lett jobb. For etter å ha sett Up er det ingen over og ingen ved siden av. Men Fantastic Mr. Fox skal ha for at de forsøkte og har nok brukt mye lengre tid på å lage dette enn Pixar brukte på sin film. Og i det øyemed har jeg utrolig stor respekt for at man tørr å satse på å gjøre en slik tidkrevende film som Fantastic Mr. Fox og Coraline er å gjøre.
24.02.2010 sier Karoline: God anmeldelse, er enig med deg i mye (noe som kommer frem av min egen anmeldelse) og Oscar-komiteen får en hard jobb siden både denne, "Princess and the frog", "Coraline" og "Up!" er blant de nominerte for beste animasjonsfilm (sammen med en rar film jeg aldri har hørt om), alle disse hadde jo fortjent seieren i kjempestor grad =D
24.02.2010 sier Pål Frostad: Så bra du også likte denne filmen. Jeg har ikke fått sett flere Wes Anderson-filmer foreløpig, men ser fram til å gi ham en ny sjanse for Fantastic Mr. Fox falt i smak hos meg. Du peker på mange av de samme tingene, bra å se at vi tenker noenlunde likt ;)
21.02.2010 sier Lotte: Bra film
18.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Wes Anderson er en av mine yndlingsregissører, og jeg håper å få sett denne i ferien. Her jeg bor nå, er liksom kinotilbudet en god del dårligere enn i hjembyen min, og de viser bare Fantastic Mr. Fox til helt absurde tider der jeg er på skolen uansett. Men nok om det. Dette høres jo fortsatt veldig lovende ut, og når man legger til at jeg dessuten er en stor fan av stop motion-animasjon, greier jeg ikke å se for meg at jeg kommer til å mislike den!
18.02.2010 sier Karoline: Jammen da er vi jo egentlig ganske enige da, så gøy =0) Og ja, det er en veldig underholdende film ;)
18.02.2010 sier Pål Frostad: En god anmeldelse. Jeg er langt på vei enig i deg i dine argumenter for hvorfor du liker filmen. Men på det negative synes jeg ikke den ble for masete. Jeg synes dette var original og god underholdning som klarte å fascinere meg. Men vi er jo ganske så enige bort sett fra litt med terningkastet.
18.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg kan si meg enig i at dette var en film for terningkast fem. Tok litt tid før jeg godtok filmen som den var men da ble jeg solgt til den underholdningen dette virkelig er. Jeg har aldri vært noe Wes Anderson-fan, men etter dette skal jeg virkelig se hans filmer om igjen for han virker som en mer interessant filmskaper enn jeg alltid har hatt i mitt hode.

• Den fantastiske Mikkel Rev
  • Flickchickcanada.blogspot.no