Anmeldelse av Being John Malkovich, amerikansk film fra 1999

Komedie, Fantasi Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 11 år

Mesterlig, kunstnerisk og absurd eventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.02.2010]

Craig Schwartz er en dukketeaterkunstner som lever et hardt liv sammen med sin kone Lotte. Han kan gjøre utroligste ting med sine dukker, men det blir ikke mye penger av det. Han ser seg da nødt til å ta en 'vanlig' jobb og valget faller på en jobb som arkivar der de søker etter en mann med utrolig raske fingre. Da han kommer på intervju finner han ut at det er et snodig sted han har valgt å satse på. De holder nemlig til i 7 og et halve etasje og for å komme dit må man stoppe heisen mellom 7 og 8 etasje for å komme inn i den etasjen som bare har halv høyde. En dag han jobber i arkivet finner han en hemmelig dør bak et arkivskap. Han går inn i hullet og finner ut at hullet fungerer som en portal inn i skuespilleren John Malkovich. En ny verden har åpnet seg for for Craig...

Mer om rollefigurene i korte trekk:
Doktor Lester er 105 år gammel og er sjef for selskapet Craig jobber for. Han er en artig skrue som er i full vigør og som nesten bare snakker om slibrige ting. Han bærer også på noen hemmeligheter som blir avslørt iløpet av filmen.
Craigs kone Lotte liker veldig godt dyr. Hun har både aper og kameleoner hjemme. Hun er veldig åpen og finner en dag ut at hun er transseksuell. Det skaper mye uro i forholdet.
Maxine jobber sammen med Craig og er en veldig dame som vet hva hun vil ha. Hun er en veldig direkte og litt frekk dame med stor utstråling.
John Malkovich befinner seg i den rareste posisjonen av dem alle. Han er en kjent skuespiller og blir hele tiden plaget av at folk besøker kroppen hans.

I hovedrollen finner vi en nesten ugjenkjennelig John Cusack med langt hår og en del skjeggvekst. Cameron Diaz er heller ikke så lett gjenkjennelig med brunt langt krøllete og tjafsete hår. Hun voldsom utstråling og gjør her en uvanlig rolle for henne å være og passer utrolig godt inn. Dette er filmen som for alvor introduserte Catherine Keener for det store Hollywood. Hun har fra før hatt mindre roller i Seinfeld og Utenfor Rekkevidde og klarte med denne rollen det mesterstykket å bli nominert til Oscar for beste birolle. I rollen som John Malkovich finner vi ingen ringere enn John Malkovich og han gjør som de andre også en god rolle. I en mindre rolle finner vi også Charlie Sheen.

Dette er som du kanskje allerede har skjønt en veldig spesiell film. Og til tross for alt det absurde som skjer klarer filmen å holde masken oppi alt. Dette utvikler seg til litt av et sjalusidrama og det er utrolige sider denne filmen har å by på. Being John Malkovich innehar fortellerteknikk på høyt plan og bak finner vi den originale mesteren Charlie Kaufman. Han skriver alltid veldig alternative historier som nesten ikke ligner på noe annet vi får servert. Men historien blir ikke god uten en god regissør og der finner vi Spike Jonze som også senere har jobbet med Kaufman i Adaptation. Disse er et godt team og skaffet filmen hver på sin kant to Oscarnominasjoner for beste manus og beste regi.

Hvis du synes dette hørtes rart ut så er det virkelig det og jeg kan love deg at det bare blir enda rarere når du får med deg alt. Dette er nesten som et moderne kunstnerisk eventyr. Det er en mystisk stemning i filmen og vi får følelsen av at nesten alt kan skje. Det er et godt driv i filmen, og selv om dette er så rart som det faktisk er, er det utrolig underholdende hele veien.

Noen av scenene er helt fantastiske og dette er en film du nesten ikke kan annet enn å elske, slærlig om du liker det alternative. Det er også en viss dybde i materialet som gjør at en undrer på hvordan det hele henger sammen. Og sist men ikke minst er dette så rart innimellom at det blir morsomt. På den måten skinner det også igjennom at dette også er en komedie også. Med andre ord er dette en veldig kompleks film.

Filmens handling leker med rollefigurene, har veldig mange lag og en mengde utrolig artige og fiffige detaljer i manusarbeidet. Jeg har sett denne filmen mange ganger og den er nesten like bra hver gang jeg ser den. Dette var en av de første filmene av dette kaliber jeg så. Det gjorde at jeg har fått et helt spesielt forhold til denne filmen. Jeg gir denne filmen en svak sekser fordi alt er ikke hundre prosent perfekt, men det er vel så perfekt det kan kunne forbli innen det budsjettet filmskaperne hadde til rådighet.

- Her - Sterkt fremtidsportrett av Jonze og Phoenix!
- Til Huttetuenes land - Mesterlig ig lekent eventyr
- Adaptation - Utrolig friskt og annerledes alt annet man har opplevd fra før og leker selv med seg selv som film

- Herlig underlig

30.05.2011 sier Pål Frostad: Alltid kult å lese anmeldelser av filmer jeg liker. Jeg er enig i at dette er en jækla god film. Man finner svært lite som ligner på dette og er så kreativt skrevet som dette manuset. Jeg digger jo at ting er litt sært, og dette tok kaken.

• Being John Malkovich
  • Thefilmfile.com
  • Filmredaksjonen NRK

Universal Studios / Universal Pictures, Gramercy Pictures, USA Films, Propaganda Films