Anmeldelse av Den fantastiske Mikkel Rev (The Fantastic Mr. Fox), amerikansk film fra 2009

Eventyr, Animasjon, Komedie Spilletid: 87 minutter

Den fantastiske Mikkel Rev - Trailer 24.08.2009

Nesten helt fantastisk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.02.2010]

Herr Rev har funnet sin frue og har holdt seg i skinnet i mange år og stiftet familie. Men nå er den gamle reven begynt å tenke på gamle streker igjen. Han bryter seg inn hos flere av storbøndene i nabolaget og driver dem til vanvidd. Men bøndene kan også bite fra seg og og setter opp en jakt Her Rev aldri hadde drømt om. Dette setter Herr Rev og hans familie liv i fare. Det går faktisk så langt at også nabodyrene føler seg truet...

Dette er basert på en bok av Roald Dahl. Regissøren for denne filmen, Wes Anderson, debuterte filmen Bottle Rocket og fortsatte med andre solide filmer som Rushmore, The Royal Tenenbaums og Livet under vann med Steve Zissou. Det var derfor med stor interesse at jeg tok fatt på denne filmen der Anderson skulle bevise at han også kan beherske å skape animasjon. Anderson har også en finger med i spillet på manuset som er skrevet sammen med Noah Baumbach som har levert stjernemanuset til filmen 'The Squid and the Whale'.

Animasjonen er laget med teknikken kalt 'stop motion animasjon'. Det er stor detaljrikdom i bildet og det er imponerende hvor mye arbeid man må ha lagt ned i dette for å lage dette. Animasjonskarakterene ser veldig høye og tynne ut og det tar litt tid å vende seg deres litt snodige utseende. Det føles også som om det innimellom er for få bilder per sekund og det ser litt hakkete ut til tider. Men når en blir tilvendt stilen i denne filmen, klarer man å sitte seg ned å nyte det som foregår på lerretet. Det er også friskt å se noe annerledes animasjon til sterk kontrast til mye av den glissne dataanimasjonen som blir spydd ut i stor fart i de senere årene.

George Clooney gjør seg veldig godt i stemmen for Mr. Fox. Han passer perfekt inn i stemmen til den lure reven. Hvem andre enn Meryl Streep er vel mer skikket til å være hans Fru Fox. Og med andre profilerte stemmegivere som Bill Murray, Willem Dafoe og Owen Wilson blir dette interessant på den fronten.

Jeg husker at jeg for en god stund siden så traileren til denne filmen og da var jeg litt missfornøyd med hvordan det hele så ut. Men på en merkelig måte er det nesten noe av det som gjør at jeg synes denne filmen virker interessant. Det tar som sagt en liten stund før man kommer inn i filmen. Du må derfor nesten klare deg minst gjennom den første halvtimen før du velger å eventuelt ikke se mer.

Dette er intenst og 'snaksy'. Filmen klarer hele veien å ta veier som gjør det interessant å følge med på. Det gjør at underholdningskurven blir holdt oppe hele veien. Jeg føler vel at dette er en film som er mest for den voksne garde, selv om dette er gjort slik at barn også skal kunne være med på det som skjer. Dette er en veldig spesiell film som også bruker en gjennomgående humor som gjør dette ganske så artig. Det er mye kvalitet, men det mangler også den siste piffen for at dette skal være et skikkelig mesterverk. Men alt i alt er dette en veldig solid film som byr på nesten alt en kan ønske seg.

- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Matilda - Søtt, artig og moderne eventyr
- Heksene - Spennende hekseeventyr
- Charlie og sjokoladefabrikken - Besøk på sjokoladefabrikken med det rare i...

- Isle Of Dogs - Hva skjedde med menneskets beste venn?
- The Grand Budapest Hotel - Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- The Darjeeling Limited - En artig og eventyrlig reise
- Rushmore - Overraskende god sær komikk
- Bottle Rocket - Wes Andersons første spillefilm har sine stunder

- Familievennlig Mikkel Rev
- Nostalgi og varme minner
- Wes Anderson har regi og resultatet er kult

24.02.2010 sier Karoline: Vel, jeg syns "Up!" heller bør vinne beste film for den er faktisk nominert der også og så kan en av stop-motion filmene eller "Princess and the frog" vinne beste animasjonsfilm ;)
24.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg tror egentlig Oscar-komiteen har en lett jobb. For etter å ha sett Up er det ingen over og ingen ved siden av. Men Fantastic Mr. Fox skal ha for at de forsøkte og har nok brukt mye lengre tid på å lage dette enn Pixar brukte på sin film. Og i det øyemed har jeg utrolig stor respekt for at man tørr å satse på å gjøre en slik tidkrevende film som Fantastic Mr. Fox og Coraline er å gjøre.
24.02.2010 sier Karoline: God anmeldelse, er enig med deg i mye (noe som kommer frem av min egen anmeldelse) og Oscar-komiteen får en hard jobb siden både denne, "Princess and the frog", "Coraline" og "Up!" er blant de nominerte for beste animasjonsfilm (sammen med en rar film jeg aldri har hørt om), alle disse hadde jo fortjent seieren i kjempestor grad =D
24.02.2010 sier Pål Frostad: Så bra du også likte denne filmen. Jeg har ikke fått sett flere Wes Anderson-filmer foreløpig, men ser fram til å gi ham en ny sjanse for Fantastic Mr. Fox falt i smak hos meg. Du peker på mange av de samme tingene, bra å se at vi tenker noenlunde likt ;)
21.02.2010 sier Lotte: Bra film
18.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Wes Anderson er en av mine yndlingsregissører, og jeg håper å få sett denne i ferien. Her jeg bor nå, er liksom kinotilbudet en god del dårligere enn i hjembyen min, og de viser bare Fantastic Mr. Fox til helt absurde tider der jeg er på skolen uansett. Men nok om det. Dette høres jo fortsatt veldig lovende ut, og når man legger til at jeg dessuten er en stor fan av stop motion-animasjon, greier jeg ikke å se for meg at jeg kommer til å mislike den!
18.02.2010 sier Karoline: Jammen da er vi jo egentlig ganske enige da, så gøy =0) Og ja, det er en veldig underholdende film ;)
18.02.2010 sier Pål Frostad: En god anmeldelse. Jeg er langt på vei enig i deg i dine argumenter for hvorfor du liker filmen. Men på det negative synes jeg ikke den ble for masete. Jeg synes dette var original og god underholdning som klarte å fascinere meg. Men vi er jo ganske så enige bort sett fra litt med terningkastet.
18.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg kan si meg enig i at dette var en film for terningkast fem. Tok litt tid før jeg godtok filmen som den var men da ble jeg solgt til den underholdningen dette virkelig er. Jeg har aldri vært noe Wes Anderson-fan, men etter dette skal jeg virkelig se hans filmer om igjen for han virker som en mer interessant filmskaper enn jeg alltid har hatt i mitt hode.

• Den fantastiske Mikkel Rev
  • Flickchickcanada.blogspot.no