Anmeldelse av The Nines, amerikansk film fra 2007

Mysterie, Thriller, Grøsser, Drama Spilletid: 99 minutter

Ryan Reynolds glimrer i psykologisk dramainnviklet film

[Skrevet av: Andreas Strømmen, Dato: 22.02.2010]
I denne filmen er det tre korte, forskjellige og overlappende roller. Hver og en rolle har sin egen eksistens, der en karakter har hver sin rolle. Skuespiller, forfatter, og spilldesigner. Men hver og en karakter henger i sammen på en eller annen måte. Det er det filmen er på vei mot.

Ryan Reynolds spiller alle 3 rollene, Gavin, Gary og Gabriel. Første er som Gavin, en utagerende skuespiller som er på vei nedover karrierestigen. Han drikker seg drita, kjører og kjøper crack. Dermed får han husarrest, og ilegges forbud mot drikking, røyking og fremfor alt - å forlate huset. Man kan med andre ord si at han bokstavelig talt får husarrest.

Etter hvert som han bor i huset, som han låner av en som er på reise, finner han tallet 9 overalt. Han begynner å se syner, eller han tror det spøker i huset. Hvordan det går videre, får du se i filmen.

Dette var utmerket arbeid av både Ryan, og resten av teamet bak filmen. Det er kult å se at de klarer å gjennomføre filmen. Dette er en psykologisk dramafilm som får deg til å vrenge hodet rundt, for å kunne forstå selve konseptet bak filmen og livet til disse tre karakterene.

Min mening om filmen, var at den var eksepsjonelt bra laget. Den viser hvordan man kan lage en psykologisk hjernevridd film. Filmen får deg til å lure, og stille spørsmål. Heldigvis får man svar til slutt. Ryan Reynolds er forresten en skuespiller som spiller karakterene så utrolig bra også. Han viser fortsatt hvorfor han er en utmerket skuespiller i Hollywood.

For meg holder dette ikke helt inn. Jeg gir en femmer på terningen. Den siste stjernen forsvant på slutten av filmen. Det er på grunn av filmfeil som får deg til å la være å gi full pott for denne underholdningspakken.

• The Nines
  • filmportalen.blogg.no