Anmeldelse av Beleiringen - Assault on precinct 13 (Assault on Precinct 13), amerikansk film fra 2005

Action, Drama, Kriminal, Thriller Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 15 år

Ethan Hawk og Laurence Fishburne regjerer sammen.

[Skrevet av: Andreas Strømmen, Dato: 22.02.2010]
Action, utbrent politimann på piller, korrupte politimenn, og en gangster som er blitt et jaktobjekt. Dette er litt av det som er i denne filmen hvor Ethan Hawk som en utbrent politimann, og Laurence Fishburne som en storgangster satt i fengsel i et lite "avsidesliggende", og snart nedleggelsesklar vaktfengsel på grunn av en stor snøstorm.

Joda, Marion Bishop er en gangster som akkurat har blitt blitt arrestert for drapet på en politimann, og blir dermed overført til et fengsel sammen med et par andre småkriminelle. Og Jake Roenick sammen med et par andre politimenn/vakter feirer nyttårsaften i en vaktbule som er på vei til å bli nedlagt. Når moder jord ikke vil ha det til at de kriminelle skal til et sikkert fengsel, krysser deres veier. Når det viser seg til at det er noen som prøver å "bryte" seg inn i fengselet der Bishop er. De tror at alle er Bishops menn, men slik er det ikke. Jake finner etterhvert ut at det er korrupte politimenn, og vil ha Bishop likvidert. De vil se ham dø på grunn av at de frykter at ganske så mange politimenn kan bli satt i fengsel på grunn av korrupsjonen. Uten å kunne ringe etter hjelp, og med strømledningene kuttet, starter dermed starter nattens kamp for å overleve mot sine "egne". Roenick har da to valg: Utlevere Bishop, eller stå sammen, både kriminelle og de gode politifolka, mot korrupte politifolk og store styrker med større våpen.

Ethan og Laurence gjør begge store roller i denne filmen, og briljerer så til de grader. Ja-Rule, og Mario Bello er også med som skuespillere i denne filmen, som hver har mindre roller, men klarer å levere sine saker de også.

Personlig er jeg ikke fan av slike actionthriller-filmer, men denne slo an, og jeg koste meg gjennom hele filmen. Her får man nok av action og spenning med gode rammer og et fungerende konsept. Jeg gir filmen et fortjent terningkast 5 : )

- Assault On Precinct 13 - Spennende og fascinererende beleiring

- Jacques Mesrine Del 1: Instinkt for mord - Den franske gangsteren mot sin storhet...
- Jacques Mesrine Del 2: Samfunnsfiende #1 - Gangsteren Jacques Mesrines siste år

- En vellykket nyinnspilling

22.02.2010 sier Pål Frostad: Likte ikke denne filmen så godt. Synes den var litt midt på treet. Men det er lenge siden jeg har sett den, så kanskje jeg burde se den om igjen.

• Beleiringen - Assault on precinct 13
  • Filmlisten.no