Anmeldelse av Den fantastiske Mikkel Rev (The Fantastic Mr. Fox), amerikansk film fra 2009

Eventyr, Animasjon, Komedie Spilletid: 87 minutter

Den fantastiske Mikkel Rev - Trailer 24.08.2009

Nostalgi og varme minner

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 24.02.2010]
Det er ikke bare forholdet mitt til boka som barn som gjorde meg lun om hjertet da jeg så denne.

Mr. Fox og fruen har gjort mye faenskap i form av kyllingstjeling i sine unge år, men etter at de blei foreldre, har Mr. Fox lovt å trekke seg tilbake fra tjuvekarrieren og heller bli journalist. Det funker derimot bare til en viss grad. Mr. Fox greier ikke å glemme sine tidligere eskapader, og sammen med kompisen Kylie planlegger han en ny tokt. Denne gangen skal følgene derimot bli enda mer dramatiske enn han hadde frykta...

Jeg husker jeg elska boka av Roald Dahl denne er basert på som liten, og lånte den flere ganger på skolebiblioteket. Som stor fan kan jeg altså kunngjøre at den er godkjent som verdig filmatisering! Er riktignok såpass lenge siden jeg har lest den nå at jeg ikke helt husker alle detaljene, men dette var likevel mange gode minner for meg. Nå er i tillegg Wes Anderson en av mine personlige favoritter innen det bortimot uendelige vellet av regissører som fins, pluss at stop-motion-animasjon har hatt en spesiell plass i hjertet mitt siden Nightmare Before Christmas, så alt lå til rette for at jeg kom til å kose meg med denne.

OG DET GJORDE JEG. Det litt håndlagde, gammaldagse preget på figurene er bare til filmens fordel, og funker i det hele tatt som en beroligende oase i den ellers så heseblesende dataanimasjonssamtida vår. Karakterene virker levende med sine egne særegenheter og er lette å bli glad i, og manuset klinger særdeles godt i øra mine. Humoren er aldri langt unna, og detaljrikdommen ikke bare visuelt, men også i forhold til handlinga, er verdt å legge merke til. Filmen drives dessuten fram av sinnssykt kul musikk, og særlig theme-låta til rotta bygger opp personligheten hans og setter stemninga til tusen.

Det eneste minuset jeg kan komme på, er at Wes Andersons umiskjennelige, småsære humor kanskje ikke treffer like lett hos ungene. Riktignok er den nedtona her i forhold til hans tidligere komedier (hysterisk morsomme sådan), men snevet av absurditet er like fullt til stede også her. Personlig digga jeg det spent ihjel, men den er nok ikke like lett å oppfatte for alle. Likevel er det nok fart og spenning her til å holde på interessen til også den yngre garde, så det er nok ikke noe stort problem. Til tross for dette, sitter jeg igjen med et inntrykk av at denne filmen kanskje passer bittelitt bedre for de som er litt eldre.

- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Matilda - Søtt, artig og moderne eventyr
- Heksene - Spennende hekseeventyr
- Charlie og sjokoladefabrikken - Besøk på sjokoladefabrikken med det rare i...

- Isle Of Dogs - Hva skjedde med menneskets beste venn?
- The Grand Budapest Hotel - Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- The Darjeeling Limited - En artig og eventyrlig reise
- Rushmore - Overraskende god sær komikk
- Bottle Rocket - Wes Andersons første spillefilm har sine stunder

- Familievennlig Mikkel Rev
- Nesten helt fantastisk
- Wes Anderson har regi og resultatet er kult

24.02.2010 sier Karoline: Vel, jeg syns "Up!" heller bør vinne beste film for den er faktisk nominert der også og så kan en av stop-motion filmene eller "Princess and the frog" vinne beste animasjonsfilm ;)
24.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg tror egentlig Oscar-komiteen har en lett jobb. For etter å ha sett Up er det ingen over og ingen ved siden av. Men Fantastic Mr. Fox skal ha for at de forsøkte og har nok brukt mye lengre tid på å lage dette enn Pixar brukte på sin film. Og i det øyemed har jeg utrolig stor respekt for at man tørr å satse på å gjøre en slik tidkrevende film som Fantastic Mr. Fox og Coraline er å gjøre.
24.02.2010 sier Karoline: God anmeldelse, er enig med deg i mye (noe som kommer frem av min egen anmeldelse) og Oscar-komiteen får en hard jobb siden både denne, "Princess and the frog", "Coraline" og "Up!" er blant de nominerte for beste animasjonsfilm (sammen med en rar film jeg aldri har hørt om), alle disse hadde jo fortjent seieren i kjempestor grad =D
24.02.2010 sier Pål Frostad: Så bra du også likte denne filmen. Jeg har ikke fått sett flere Wes Anderson-filmer foreløpig, men ser fram til å gi ham en ny sjanse for Fantastic Mr. Fox falt i smak hos meg. Du peker på mange av de samme tingene, bra å se at vi tenker noenlunde likt ;)
21.02.2010 sier Lotte: Bra film
18.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Wes Anderson er en av mine yndlingsregissører, og jeg håper å få sett denne i ferien. Her jeg bor nå, er liksom kinotilbudet en god del dårligere enn i hjembyen min, og de viser bare Fantastic Mr. Fox til helt absurde tider der jeg er på skolen uansett. Men nok om det. Dette høres jo fortsatt veldig lovende ut, og når man legger til at jeg dessuten er en stor fan av stop motion-animasjon, greier jeg ikke å se for meg at jeg kommer til å mislike den!
18.02.2010 sier Karoline: Jammen da er vi jo egentlig ganske enige da, så gøy =0) Og ja, det er en veldig underholdende film ;)
18.02.2010 sier Pål Frostad: En god anmeldelse. Jeg er langt på vei enig i deg i dine argumenter for hvorfor du liker filmen. Men på det negative synes jeg ikke den ble for masete. Jeg synes dette var original og god underholdning som klarte å fascinere meg. Men vi er jo ganske så enige bort sett fra litt med terningkastet.
18.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg kan si meg enig i at dette var en film for terningkast fem. Tok litt tid før jeg godtok filmen som den var men da ble jeg solgt til den underholdningen dette virkelig er. Jeg har aldri vært noe Wes Anderson-fan, men etter dette skal jeg virkelig se hans filmer om igjen for han virker som en mer interessant filmskaper enn jeg alltid har hatt i mitt hode.

• Den fantastiske Mikkel Rev
  • Flickchickcanada.blogspot.no